Een veilig thuis voor vluchtelingen

Door Niels van der Schaaf op 4 juli 2023

Hieronder leest u de bijdrage van de PvdA fractie in het debat over de Langetermijn aanpak vluchtelingen op 03-07-2023. Klik hier om het hele debat terug te kijken via de site van de gemeente Zwolle en de stukken te lezen.

We zijn blij dat we na de aangenomen motie van afgelopen november vanavond kunnen spreken over de lange termijn strategie van de gemeente Zwolle ten aanzien van de vluchtelingenaanpak. Wij danken het college dan ook voor deze opiniërende nota.

Inhoudelijk over de nota
De geschetste scenario’s zijn voor de PvdA helder. We vinden het mooi dat het college zich ook al heeft uitgesproken en dat dit college bereid is om meer te doen dan het minimale. Ook wij willen onze voorkeur uitspreken voor scenario 2, waarin we naast het minimaal vereiste, ook meer doen om in de toekomst voorbereid te zijn op instroom. We vinden het namelijk niet meer dan logisch dat mensen die opvang nodig hebben, omdat zij in hun land van herkomst niet meer veilig kunnen leven, ook daadwerkelijk opgevangen worden. Wij hebben echter wel een paar opmerkingen die wij het college mee willen geven:

Communicatie en participatie
Ten eerste de communicatie en participatie. Het afgelopen jaar is er veel te doen geweest rondom de opvang van vluchtelingen in onze gemeente. Voorbeelden hiervan zijn de opvang aan de Meeuwenlaan, de noodopvang op het schip en de tijdelijke opvang van alleenstaande minderjarige vreemdelingen in het Mercure hotel. Bij deze ontwikkelingen is er in de communicatie het een en ander misgelopen. Denk hierbij aan een deel van Spoolde dat geen brief heeft ontvangen over de inloopbijeenkomst. Ook hoorde een deel van de zaal pas tijdens de bijeenkomst, dat de opvang tot 31 december is, met een optie voor 3 maanden verlenging. Dat zijn voor ons dingen die we nu juist rondom dit thema moeten voorkomen.

Wij willen het college dus met klem verzoeken om alles goed en gedegen te communiceren en de participatie bij een nieuwe locatie tijdig op te starten. We willen namelijk dat er zoveel mogelijk draagvlak ontstaat in onze stad voor de opvang van vluchtelingen, maar dan moeten we wel goed communiceren en naar onze inwoners luisteren.

Kleinschaligheid
Ten tweede hopen wij op een paar kleinere permanente opvanglocaties. Ook uit de enquete en de gesprekken met inwoners komt deze voorkeur naar voren. Op die manier kan ook de wijk een grotere rol van betekenis vervullen. Uit de bijeenkomst in het Mercure bleek ook dat mensen in de buurt daar welwillend zijn om te helpen en dat deze een rol van betekenis wil spelen. Wij hopen dat het college ook dit meeneemt in de verdere uitwerking van de plannen.

Impact maatschappelijke organisaties
De laatste opmerking heeft betrekking op de impact op maatschappelijke organisaties. In de toelichting op de verschillende scenario’s worden ook scenario’s beschreven voor wat betreft de druk op maatschappelijke organisaties. Na gesprekken van de gemeente met hen, is gebleken dat veel organisaties de instroom bij scenario 1 prima aan kunnen.

Bij scenario 2 verandert dit beeld, hier zien we toch veelal oranje uitroeptekens en rode kruizen. We zijn ons bewust van de druk op de verschillende organisaties en we vinden het goed dat het college hierover al gesprekken heeft gevoerd. We zouden graag van het college horen hoe ze hier verder mee om zullen gaan en op welke wijze deze rode kruizen, uiteindelijk groene vinkjes kunnen worden. We willen namelijk wel dat vluchtelingen die hierheen komen gebruik kunnen maken basisrechten als zorg en onderwijs.

Afsluiting
Al met al denken wij dat het goed is dat het college verder aan de slag gaat met het uitwerken van scenario 2, waarbij we hopen dat de communicatie, de participatie en het ‘scenario 2 bestendig’ maken van maatschappelijke organisaties een verdere uitwerking krijgen.

Niels van der Schaaf

Mijn naam is Niels van der Schaaf en ik ben 25 jaar. Ik woon nu zo’n zes jaar in Zwolle, waarvan nu drie jaar in de Stationsbuurt. Ik werk bij het Centre for Sports and Education. Dat is een middelbare school voor leerlingen die een topsportcarrière voor ogen hebben. Ik ben hier mentor van een

Meer over Niels van der Schaaf