Zwartewaterzone moet terug op de politieke agenda

9 maart 2020

Er ligt een kritische brief van de Zwolse natuurorganisaties over de voorgenomen woningbouw in de Zwartewaterzone*. Het gaat volgens de ontwikkelaar over 270 woningen, waaronder een tweetal hoge flats. De beoogde plek ligt in de wijk Holtenbroek, en maakt onderdeel uit van de zogenaamde ‘groene vingers’ waar de stad zo trots op is. Daarnaast ligt de beoogde woningbouwlocatie in de uiterwaarden van stroomgebied het Zwartewater.

Eerder heeft de PvdA al tegen de visie op deze ontwikkeling gestemd: de onderbouwing waarom er in tijden van klimaatverandering en hoge waterpeilen wordt gekozen voor zogenaamd ‘buitendijks’ bouwen ontbrak. En ontbreekt nog steeds. Ook de natuurorganisaties wijzen meer buitendijkse bebouwing dan er nu is af, want zij achten dat in strijd met alle bestaande vigerende plannen.

Debat over wijze van betrekken belanghebbenden
De PvdA is naast kritisch over de plannen zelf, ook zeer kritisch ten aanzien van de wijze waarop de ontwikkelaar de participatie heeft ingericht. Het is niet voor niks dat er al meerdere keren bewoners hebben ingesproken in de raad tegen de plannen. Deze week kwam daarbij ook nog de brief binnen van de Zwolse natuurorganisaties die zeggen geschrokken te zijn van de plannen en hun bezwaren in 8 kantjes duidelijk maken. Dit geeft ons weinig vertrouwen in het vervolg van het proces en het draagvlak voor dit project in de buurt en stad.

In de beantwoording van onze vragen over de ontwikkelingen in de Zwartewaterzone door het college (Beantwoording artikel 45 vragen PvdA over ontwikkelingen Zwartewaterzone) lezen we dat alleen de initiatiefnemer verantwoordelijk is voor de wijze van betrekken van belanghebbenden:

“De afstemming van het stedenbouwkundige ontwikkelplan met de omgeving en stakeholders is in de eerste plaats de verantwoordelijheid van de initiatiefnemer, in deze fase van het proces kan dat bijvoorbeeld via een openbare bijeenkomst. Bij de Zwartewaterzone is daar ondermeer invulling aan gegeven door middel van 2 interactieve oeversessies en 2 inloopbijeenkomsten waarvoor brede uitnodigingen zijn uitgegaan, o.a. via een advertentie in de krant. Hieraan hebben bewoners, betrokkenen en overige belanghebbenden aan deelgenomen, waaronder Natuurplatform Zwolle. De initiatiefnemer neemt de opbrengst uit de bijeenkomsten in overweging bij de verdere uitwerking. De initiatiefnemer heeft aangegeven ook bij de verdere uitwerking van de plannen omwonenden en belanghebbenden te blijven betrekken.”

Met de invoering van de Omgevingswet op komst, waarin initiatiefnemers in de stad (inwoners, vastgoedpartijen, ontwikkelaars) eigenlijk meer vrijheid krijgen, is de wijze waarop participatie is ingericht van groot belang. De niet-mondige inwoners en belangrijke waarden zonder stem zoals natuur en biodiversiteit kunnen namelijk buiten spel komen te staan.

Zwartewaterzone terug op de politieke agenda

De PvdA wil daarom een debat over de wijze van het betrekken van belanghebbenden bij dit project tot nu toe. En wat is de visie van het college op deze participatie? Waar ligt de verantwoordelijkheid en wie controleert nu of die ‘participatie’ voldoende is?

Daarnaast willen we de brief van de natuurorganisaties gebruiken voor een informatieronde over het project in zijn geheel, waar ook de natuurorganisaties aan tafel zitten. Daartoe zal de PvdA 30 maart een voorstel doen, wanneer de brief is voorzien van een reactie van het college. Voor de PvdA is nog steeds de vraag actueel of je vanuit waterveiligheid, klimaatadaptatie en de implicaties op de natuur en biodiversiteit anno nu wel moet willen bouwen in de uiterwaarden van het stroomgebied Zwarte Water. Dan kan de raad daarna bepalen of het haar nog steeds een goed plan lijkt om zoveel woningen te gaan bouwen in de uiterwaarden.

Mens en natuur boven markt
Waarom heeft de gemeente deze plek eigenlijk aangewezen als woningbouwlocatie? Die vraag hebben wij gesteld aan het college, maar in de beantwoording lezen we dat dit puur en alleen het idee van de projectontwikkelaar is die verderop dus ook een ontwikkelgebied heeft gekocht.

Is de PvdA dan tegen extra woningen?! Er is woningnood, er moeten absoluut woningen bijgebouwd worden. Betaalbare woningen, daar roepen we al jaren om. Maar dat is dan ook het gekke: er zijn nog zoveel plekken zijn in de stad waar woningbouw mogelijk is. Plekken die de gemeente zelf al 5 jaar geleden heeft aangewezen als woningbouwlocatie en zelfs in eigen bezit heeft: de Stilohallocatie, de Hanzebadlocatie. Maar ook het IJsselhallenterrein en de Spoorzone zijn locaties waar zal worden gebouwd. De keuze voor een locatie buiten de stad, waar doorgaans goedkopere grond en dus betaalbare woningen gebouwd kan worden, wordt ook telkens maar vooruitgeschoven.

De PvdA zegt daarom: ga bouwen op de plekken die daar wel voor aangewezen zijn. Op plekken waar al draagvlak in de raad voor is, waar er geen bedreiging is voor natuur en biodiversiteit. Wij zijn van mening dat de gemeente een sociaal volkshuisvestingsbeleid moet voeren, waar ze zelf de regie neemt. Betaalbaarheid moet een prioriteit zijn. Ze moet waken over de belangen van mens en natuur en die boven de belangen van de markt plaatsen.