Bouwen in de uiterwaarden: een slecht signaal midden in een klimaatcrisis

30 november 2021

Stemverklaring bij de besluitvorming over bouwen in de uiterwaarden van het Zwarte Water. Uitgesproken tijdens de gemeenteraad op maandag 29 november door fractievoorzitter Patty Wolthof.

Het mag geen verrassing zijn dat de Partij van de Arbeid vanavond niet zal instemmen met het voorstel van dit college om te gaan bouwen in de uiterwaarden van het Zwarte Water. Als politieke partij, of je nu in de coalitie of oppositie zit, moet je principiële afwegingen maken. En laten zien welke richting je op wil met je stad, je land maar ook met de wereld.

Bouwen in de uiterwaarden is een ontzettend slecht signaal:
het gaat in tegen afspraken die overheden hebben gemaakt na overstromingen in 1995, daarnaast zijn de nieuwste klimaatrapporten alarmerend en juist de onvoorspelbaarheid van de recente waterrampen zijn zorgwekkend. Alle risico’s worden bij de toekomstige bewoners neergelegd. Dat moet je als lokale overheid volgens ons niet willen.

Voorzitter we hebben de tegenargumenten goed gehoord. Dat het technisch wel zou kunnen, dat er een wooncrisis is. Maar wij hebben als PvdA vanaf het begin af aan gezegd dat wij meer betaalbare huizen willen bouwen, maar dan wel op een toekomstbestendige plek. We hebben die alternatieve bouwlocaties ook benoemd én we hebben alternatieven aangedragen voor deze locatie. Want het gebied moet inderdaad verbeterd worden, maar wij hadden voor deze plek liever een echte groene invulling gehad. Met een theehuis en slenterpaden.

Wij hebben de raad niet kunnen overtuigen.
Betrokken buurtbewoners hebben de raad niet kunnen overtuigen.
Dat is zeer spijtig.

Maar los van onze principiële bezwaren willen wij ook nog het volgende meegeven aan de partijen die vanavond zullen instemmen met deze plannen. Jullie kiezen nu wederom weer voor minder betaalbare woningen in onze stad. Jullie steunen het beleid dat telkens weer een beetje meer zorgt voor die kloof in onze stad. En het moet anders. En het kan ook anders. Samen kunnen we kiezen voor mensen, niet voor winsten.

Waar ben je naar op zoek?