Minder autoverkeer door een mobiliteitshub

Door Luna Koops op 4 juli 2023

Hieronder leest u onze bijdrage in het debat over Mobiliteitshub Weezenlanden-Noord. Klik hier om het hele debat terug te kijken en de stukken te lezen op de site van de gemeente Zwolle. 

We hebben het vandaag in dit debat over mobiliteitshubs in het algemeen en specifiek over de mobiliteitshubs in Weezenlanden-Noord. Als PvdA zijn we groot voorstander van deze strategie. Met name omdat het past binnen ons toekomstbeeld van Zwolle met minder auto’s en meer openbaar vervoer, fietsers en vormen van deelmobiliteit. Al deze vormen van mobiliteit zijn namelijk beter voor de leefbaarheid, bereikbaarheid en de luchtkwaliteit van onze stad dan auto’s, die we vroeger zelfs nog op de melkmarkt zagen. In die zin zijn we als Partij van de Arbeid dus voor deze ontwikkeling en ook voor deze mobiliteitshubs.

Verkeersveiligheid
Tegelijkertijd zien we toch dat deze mobiliteitshub 300 parkeerplaatsen toevoegt. Weliswaar verdwijnen die dan uit de binnenstad waar ze vervangen kunnen worden door groen om bijvoorbeeld de hittestress terug te dringen. Toch zorgen die 300 plaatsen voor een aanzuigende werking op een locatie die dicht bij de binnenstad zit en daar zit voor ons wel een zorg. Dit betreft een plek waar nu al een verkeerssituatie bestaat die niet helemaal veilig is. Als ik een kind van 10 had dan mocht die gewoon zelf naar school fietsen in een buitenwijk zoals Zwolle-Zuid maar niet op dit stukje weg waar de fietsers en de automobilisten, die 50 kilometer per uur gaan, heel erg dicht op elkaar zitten. Ook rijden er op dit stuk weg gewoon heel veel auto’s. We willen dus dat de verkeersdrukte in dit gebied afneemt en een inzet op de herinrichting van deze weg voor meer veiligheid. We horen graag van de wethouder wanneer we deze herinrichting wel kunnen verwachten.

Openbaar vervoer
Ook willen we aandacht vragen voor het openbaar vervoer. Op dit moment rijden er een handjevol buslijnen rond deze locatie, met name de bus naar Berkum en de streekbussen naar Meppel en Dedemsvaart. Tegelijkertijd is het zeker nog geen Katwolderplein. Om een mobiliteitshub meer te maken dan een veredelde parkeerplaats moeten er regelmatig voldoende bussen gaan naar relevante plekken. Daarom vragen we de wethouder om een verdere uitwerking van de verbetering van het openbaar vervoer en horen we graag hoe dat met de provincie wordt overlegt.

Luna Koops

Luna Koops

Ik ben Luna, 26 jaar en natuurkundedocent. Ik zet mij in voor de kansen van jonge Zwollenaren. Een vriendin zei ooit “boosheid om onrecht is één van de grootste vormen van liefde.” Daarmee vertaalde zij mooi wat ook mijn drijfveren zijn om me in te zetten: het bestrijden van onrecht en onrechtvaardigheid in de samenleving.

Meer over Luna Koops