Succesvol afvalbeleid is meer dan vermindering van restafval

Door Luna Koops op 11 juli 2023

Hieronder leest u onze bijdrage in het debat over de Afval- en grondstoffeninzameling op 11-07-2023. Klik hier om het hele debat terug te kijken en de stukken te lezen op de site van de gemeente Zwolle.

Laatst in de krant: “Kilo’s Zwols restafval fors verminderd”. De Zwolse groene partijen, waaronder de Partij van de Arbeid, zal wel helemaal bijgedraaid zijn op diftar (gedifferentieerde tarieven) toch? Daverend succes! Maar niets is minder waar. Want waar de kilo’s restafval fors verminderd zijn, zijn er ook andere factoren die bepalen of het nieuwe Zwolse afvalbeleid een succes te noemen is. Een veel insprekers vanavond hebben ons laten horen op welke punten het niet goed gaat:

⁃ Gebrek aan toegankelijkheid

⁃ Meer dumpingen

⁃ Te weinig ruimte, meer rotzooi en stank in keuken

⁃ Duurder dan het vorige systeem tenzij je twee zakken per jaar inlevert.

Ook de participatieraad is kritisch maar kreeg van het college slechts summier antwoord.

En dat is een probleem omdat slecht klimaatbeleid op lange termijn onze aarde alleen nog maar meer verwoest. Als wij als politiek beleid maken dat structureel weerstand oproept, dan zorgt dat ervoor dat mensen minder willen doen voor het klimaat omdat zij worden vergeten in klimaatbeleid. Op lange termijn zorgt dat verminderde draagvlak ervoor dat mensen zich tegen klimaatbeleid in het algemeen keren omdat het gewoon niet te betalen is voor normale mensen.

Daarom roepen wij samen met andere partijen met klem op om deze problemen op te lossen. Minder afval, dat willen we allemaal. Maar dan wel op een manier die ervoor zorgt dat grote groepen Zwollenaren niet in de knel raken.

Luna Koops

Ik ben Luna, 26 jaar en natuurkundedocent. Ik zet mij in voor de kansen van jonge Zwollenaren. Een vriendin zei ooit “boosheid om onrecht is één van de grootste vormen van liefde.” Daarmee vertaalde zij mooi wat ook mijn drijfveren zijn om me in te zetten: het bestrijden van onrecht en onrechtvaardigheid in de samenleving.

Meer over Luna Koops