Eind 2018 heeft onze fractie zich uitgesproken tegen Lelystad Airport. Vanuit de aspecten van overlast, gezondheid, klimaat en vertrouwen in de overheid was er voor ons destijds maar één conclusie mogelijk. De groei van Lelystad Airport dient geen enkel rationeel doel en mag niet doorgaan.
Helaas wordt dit standpunt niet door alle partijen in de Zwolse politiek gedeeld. Wel zet het college van B&W in op een gezamenlijke regionale lobby richting het ministerie en zijn diverse inwonersgroeperingen druk bezig met het voeren van actie. Ook recent weer, nu de minister besloten heeft de laagvliegroutes te willen openen per 7 november 2019.
Ondanks al het verzet, ingediende zienswijzen, verstuurde brieven en ga zo maar door lijkt de minister van geen wijken te willen weten. De zogenaamde verkeersverdelingsregeling (VVR) is inmiddels door de Europese Commissie goedgekeurd. Deze VVR gaat in op de verdeling van vliegverkeer tussen Schiphol en Lelystad. Ondanks de wens van de Tweede Kamer – waaronder van regeringspartijen D66 en de CU – om geen autonome groei op Lelystad Airport te krijgen, maakt deze VVR dat wel mogelijk.
Nu de minister deze goedkeuring heeft ontvangen volgt een andere hobbel voor haar: de stikstofproblematiek. De hoogste bestuursrechter heeft een uitspraak gedaan waardoor het op dit moment niet mogelijk is vergunningen te verstrekken voor activiteiten waar stikstof bij vrij komt. De reactie van de minister ging vervolgens over het verzinnen van een list om Lelystad alsnog te openen en daarmee mogelijk de uitspraak van de rechter te omzeilen.
Hoewel het onduidelijk is welke kant het uiteindelijk op gaat is het wel duidelijk wat de minister wil: ongeacht de situatie en de bezwaren moet Lelystad Airport open. Meest recent werd dit dus nog weer eens bevestigd door het willen openen van de laagvliegroutes per 7 november 2019 en het alvast instellen van luchtverkeersleiding.
De manier van handelen en het standpunt van de minister zijn inhoudelijk onbegrijpelijk wat ons betreft, maar gezien de manier waarop ook nog eens democratisch en moreel onacceptabel. We hopen dan ook dat de discussie in het kabinet over de stikstofproblematiek perspectief biedt op het definitief schrappen van Lelystad Airport. Ondertussen zetten wij als fractie in op een stevige lijn waarin we als gemeente en regio fel van ons af bijten. Niet alleen door middel van zienswijzen (die formeel afgedaan worden) – maar ook door luid en duidelijk van ons te laten horen.