Door op 26 september 2014

Wildplukwandeling op het Damn Food Waste festival

Natuur en Milieu Overijssel vroeg mij om op 20 september een excursie in de stad te begeleiden over wildplukken. Of anders gezegd over eetbaar onkruid, eetbare noten en bessen van bomen in de binnenstad en de relatie met het gemeentelijke groenbeleid. Het Damn Food Waste festival ging voornamelijk over voedselverspilling, maar het selectief verzamelen van eetbare groentes voor je eigen consumptie is eigenlijk een vorm van preventie ten opzichte van voedselverspilling. Even een voorbeeld. Zevenblad is een plant  en een hardnekkig onkruid in tuinen en staat volop in het openbaar groen in de binnenstad. Van dat Zevenblad kun je een heerlijke pesto maken. Tijdens het festival kon je die ook proeven.

Uiteindelijk is het veel duurzamer als mensen producten direct uit hun eigen omgeving gaan gebruiken en ik verwacht dat mensen daardoor op een andere manier naar de natuur en het stedelijk groen gaan kijken. Want nog even terug naar die Zevenblad-pesto. Als veel mensen pesto gaan maken van zelf geplukt Zevenblad, hoeven ze niet naar de supermarkt om pesto te kopen, hoeven er veel minder potjes pesto aan de supermarkt geleverd te worden, hoeft er minder kunstmest bij de basilicum gestrooid te worden. Etc. etc. Natuurlijk is dat een klein voorbeeld. En zijn de milieuvoordelen op wereldschaal te verwaarlozen. Toch als we de deze wereld bewoonbaar voor mens en natuur willen houden gaat het om kleine stapjes en inzicht in de effecten van ons gedrag. Daarom is het goed dat ook in het openbaar groen beleid nagedacht wordt over de ecologische en consumptieve functie van dat groen. Bijvoorbeeld nu veel Paardenkastanjes door een insect ziek worden en het loodje leggen, is het nu het moment om goed na te gaan hoe deze vervangen moeten worden. Je zou bij wezen van spreken,  nu meer ook Hazelnootbomen, Tamme kastanjes of Walnootbomen kunnen gaan aanplanten. Op die manier krijgt Zwolle als culinaire stad een extra imago: Groene smulstad, met smulparkjes, smulbermen en smulbosjes.

De wandeling startte in de Papenstraat, in eerste instantie een niet groene straat met alleen maar tegels. De verbazing van de dertig deelnemers was groot dat we zes soorten eetbare planten vonden. En in het park vonden we naast allerlei eetbare planten zelfs vele toeven met honingzwammen. Als Zwolle in Rusland had gelegen waren die al meteen geplukt. De meeste mensen hadden eigenlijk nog nooit met die blik door een park gelopen. En natuurlijk heb ik ze ook gewaarschuwd voor de neveneffecten en de mogelijke ongelukken met verwisseling van soorten.