Door op 3 mei 2013

Werkbezoek met Keklik Yucel aan Novon Schoonmaak

Vrijdag 28 april bracht ik samen met Tweede Kamerlid Keklik Yucel in het kader van de Arbeidstour van de PvdA  een werkbezoek aan Novon Schoonmaak in Zwolle. De insteek van het bezoek was om inzicht te krijgen in de gevolgen van de flexibilisering van de arbeidsmarkt, een trend die zeker in de schoonmaakbranche een grote rol speelt. De aard van het werk brengt met zich mee dat een fulltime baan voor de meesten fysiek niet mogelijk is en vaak ook praktisch niet, omdat opdrachtgevers vaak alleen buiten kantoortijden willen laten schoonmaken.

Daarnaast komt het vaak voor dat mensen schoonmaakwerk als iets tijdelijks zien, als opstap naar iets anders. Novon werkt daarom bijvoorbeeld met payrolling in de eerste 6 maanden, als een soort verlengde proeftijd voor beide partijen. Maar voor de werknemers heeft die flexibilisering natuurlijk wel gevolgen. Dat bleek uit de gesprekken met de werknemers. Zo zijn 0-uren contracten voor hun bijvoorbeeld onbespreekbaar en vinden ze het van belang dat er ook in de payrollconstructie mogelijkheden zijn om opleiding te volgen. Ze doen ook veel om opleiding van het personeel te stimuleren en voor mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt.

Zowel Keklik als ik vonden het mooi om te zien dat sociaal ondernemen in die branche dus wel degelijk mogelijk is.