Door op 4 juli 2014

Voorjaarstukken in de raad: ondanks de crisis ligt Zwolle op koers

De gemeenteraad heeft zich op 23 en 30 juni ook bezig gehouden met de gemeentelijke voorjaarstukken. Dat is een verzamelnaam voor het jaarverslag en de jaarrekening van de gemeente over 2013 en het verslag van de accountant. In deze drie stukken wordt teruggeblikt op 2013. Daarnaast bestaan de voorjaarstukken uit de eerste Beleidsrapportage (Berap) en de Meerjaren Prognose Vastgoed (MPV) waarin wordt vooruitgekeken naar 2014.

Als fractie hebben we in het debat geconstateerd maken dat Zwolle – ondanks de jarenlange crisis – zowel beleidsmatig als financieel op koers ligt. Dat lijkt misschien niet zo spectaculair, maar menige gemeente van deze omvang of groter zou ervoor tekenen om met Zwolle te kunnen ruilen.

Jaarverslag

Wat het beleid betreft: het jaarverslag toont nog eens de grote onderwerpen die het afgelopen jaar de debatten in de raad hebben beheerst en die de stad volop raken (Spoorzone, voorbereiding transities sociaal domein, Stadshagen en cultuureducatie), maar ook de successen waarmee Zwolle steeds beter op de kaart wordt gezet (Fundatie, Waanders, Hedon, Wehkamp, Hornbach en Ikea).

Toch is het ook In Zwolle niet alles goud wat er blinkt. Naast de nog steeds oplopende werkloosheid, hebben we gewezen een specifiek punt: eenzaamheid. 8% van de inwoners van Zwolle voelt zich volgens het jaarverslag ernstig tot zeer ernstig eenzaam. Die groep wordt kleiner, maar het gaat in de Zwolse verhoudingen nog steeds om ruim 7.000 mensen. Dit probleem kan leiden tot andere problematiek (gezondheid, psychiatrie of maatschappelijke uitval). We hebben nog eens de aandacht van het college gevraagd voor het probleem van eenzaamheid.

Jaarrekening en accountantsverslag

Op financieel gebied laat de jaarrekening zien dat er sprake is van een degelijke aanpak waarbij het belang van de stad en haar inwoners steeds centraal staat: er wordt realistisch begroot, bezuinigd waar nodig en verlies (vastgoed) genomen waar dat onvermijdelijk is. Maar er wordt ook bewust ingezet op een solide bodem onder het sociaal beleid (er is structureel € 5 miljoen beschikbaar voor het sociaal domein) en er wordt gericht geïnvesteerd in materiële voorwaarden voor de toekomst van de stad (Spoorzone en infrastructuur). Ook beheersmatig doet Zwolle het goed, gezien het accountantsverslag met de goedkeurende verklaring.

Berap

In de Berap vallen enkele tegenvallers te noteren. Het aanbrengen van ‘onderhoudsarm’ asfalt op de Hasselterweg (het geluidsarme asfalt moest al na vijf jaar worden vervangen, kosten: € 965.000) riep bij ons de vraag op hoe groot de besparing op onderhoud is voor de gemeente. Besparing als gevolg van de gekozen constructie, waarbij de aannemer garandeert dat er tien jaar geen onderhoud hoeft plaats te vinden. We hebben gevraagd of het college deze weg en de overige wegen met een vergelijkbare problematiek alleen ziet als een knelpunt of ook als een kans voor een ander onderhoudsregime. Het antwoord van wethouder Van As was niet erg bemoedigend: de onderhoudsbudgetten zijn eigenlijk al te laag. Dus er is geen sprake van een besparing, eerder van een minder grote tegenvaller.

MPV

De MPV bouwt voort op de uitgangspunten die de raad in januari 2014 heeft vastgesteld (onder andere de planning van de aantallen te bouwen woningen en uitgifte aantal hectares bedrijventerreinen in de komende jaren). Daarmee waren de politieke keuzes al grotendeels gemaakt.

De MPV vertoont een realistischer beeld doordat 13 van de 32 grondexploitaties (die nagenoeg zijn afgerond) worden afgesloten. Het afboeken van € 80 miljoen op Stadshagen was voor de gemeente een forse aderlating. Maar nu die hobbel genomen is, heeft dat op de langere termijn een onmiskenbaar positieve uitwerking op de MPV. De MPV laat nu een tekort zien van € 5,6 miljoen (lopende rekening, wordt aangevuld vanuit de algemene reserve van de gemeente). Dit tekort komt per saldo voort uit de nog steeds tegenvallende woningbouw (Stadshagen).

Als het in de toekomst opnieuw nodig mocht zijn om grondprijzen te verlagen, willen wij ook kijken naar de sociale woningbouw. We hebben het college gevraagd om in dat geval besteding aan concrete projecten aan de raad voor te leggen.