Door op 4 juli 2014

Vertrouwen in De Stadkamer

Ik mocht afgelopen maandag 23 juni 2014 in de raadsvergadering mijn maiden speech houden. En nog wel over twee hele mooie plannen voor onze stad: enerzijds een nieuwe locatie met heel veel mogelijkheden voor de nieuwe rol die de bibliotheek de komende jaren zal gaan vervullen. Anderzijds de komst van “een winkelformule met een bovenregionale aantrekkingskracht” op een prachtlocatie in de binnenstad in een gebied dat wel een opkikker kan gebruiken.

Zeven Alleetjes

Over de beoogde locatie van de bibliotheek aan de Zeven Alleetjes is al veel gedebatteerd, voor de PvdA met name door collega Jan Slijkhuis. De PvdA heeft eerder aangegeven de bibliotheek het liefst in de binnenstad te willen, maar in maart bleek dat er geen serieuze mogelijkheden meer waren. We zijn dan ook zeer tevreden met de goede en zorgvuldige selectie van een locatie die voldoet aan de eisen van de bibliotheek (genoeg ruimte en uitbreidingsmogelijkheden), die tevens binnen afzienbare tijd betrokken kan worden én– een voor ons zeer belangrijke voorwaarde – die budgetneutraal is.

Voor de PvdA is de bibliotheek meer dan rijen boeken alleen. Bibliotheken hebben een belangrijke rol in onze maatschappij: ervoor zorgen dat alle burgers mee kunnen in de kennissamenleving. Zo is de bieb ook een belangrijke speler in de aanpak van bijvoorbeeld laaggeletterdheid, een maatschappelijk probleem waar het college zich extra voor zal inspannen de komende periode. Ik vind het daarom belangrijk dat de bibliotheek op een zeer toegankelijke locatie komt, met een open uitstraling. Het nieuwe gebouw leent zich daar uitstekend voor. Ook de extra parkeermogelijkheden zijn wat de PvdA betreft een vooruitgang ten opzichte van de huidige locatie. Hoewel de bibliotheek voornamelijk een lokale functie heeft, heeft de ligging tussen het station en het centrum wellicht toch een extra meerwaarde gekregen dankzij het voorgenomen idee van de landelijke bibliotheekpas (waarmee je dus in elke bibliotheek in Nederland boeken kunt lenen en ze overal mag inleveren).

De bibliotheek heeft wat de PvdA betreft alle kansen in handen om de droom van een Stadkamer waar te maken. We hebben er alle vertrouwen in dat dat op deze locatie en in dit karakteristieke gebouw gerealiseerd kan worden. De plaatjes zijn al veelbelovend.

Inditex/Zara

De winkelformule met bovenregionale aantrekkingskracht moet een impuls geven aan de Diezerstraat. Ik ben blij dat ik tegenwoordig gewoon ZARA mag zeggen, dat spreekt bij de meeste van mijn vriendinnen iets meer tot de verbeelding. Ik heb vertrouwen in de inspanningen van Inditex (de overkoepelende organisatie waar o.a. ZARA maar ook het zusje Bershka onder valt) om van deze ZARA een regionale trekpleister te maken, alleen al als ik zie hoeveel de ZARA gaat investeren om het pand geschikt te maken. Ik was afgelopen weekend in Antwerpen, waar de ZARA ook in een oud monumentaal pand in de binnenstad zit. Als je ziet hoe mooi die winkel is vormgegeven met verschillende concepten, en niet alleen kleding maar bijvoorbeeld ook ZARA Home met spullen voor in je huis: dat belooft veel goeds voor de mogelijkheden in Zwolle.

Zoals het er nu naar uit ziet blijft het geliefde Statenzaalcomplex in handen van de gemeente en de PvdA wil dan ook zeker op de hoogte gehouden worden mocht er van eventuele verkoop sprake zijn.

Ik had naar aanleiding van de zogeheten beslisnota een vraag aan wethouder De Heer. In de nota las ik namelijk dat Dela Vastgoed en Inditex/ZARA een huurcontract aangaan voor 10 jaar, maar daar zit ook een breakmogelijkheid in na 5 jaar. Op de vraag of wij ons zorgen moeten maken dat het pand over 5 jaar alweer leeg staat, antwoordde de wethouder dat dit voor ZARA een gebruikelijke clausule is, maar dat de ZARA hier in Nederland nog nooit gebruik van heeft gemaakt. Met andere woorden: we hoeven ons geen zorgen te maken over leegstand. De ZARA zal naar alle waarschijnlijkheid half 2017 haar deuren openen.