Door op 4 juli 2014

Sociaal Domein in de raad

Afgelopen weken is het Sociaal Domein in vier avonden in de Raad behandeld. Drie avonden hebben we gedebatteerd en op 30 juni was de besluitvormende ronde. Het waren goede avonden, waarin iedere woordvoerder met hart voor de zaak, oftewel met hart voor de inwoner en diens mantelzorger, het woord heeft gevoerd. Zelf ben ik woordvoerder voor de uitvoeringsprogramma’s Sociale Wijkteams, Diensten in en aan Huis, Dagbesteding en Beschermd Wonen. Eefke Meijerink is de woordvoerder voor het uitvoeringsprogramma van de Participatiewet.

Als PvdA hebben we een aantal moties mede ingediend met andere partijen. Deze moties zijn: medicijnen voor ongedocumenteerden, Bijpraatsessies, Adempauze voor mantelzorgers, Monitoring Sociale Wijkteams en aandacht voor uitstroom naar zelfstandig ondernemerschap.

Voor 30 juni had ik voor de besluitvormende ronde de volgende stemverklaringen gemaakt. Deze heb ik in verband met het tijdstip en het feit dat ik al veel de afgelopen avonden had gezegd, niet allemaal uitgesproken. Alleen het laatste stukje wel.

Onderstaand vindt u de stemverklaringen, die ook een beeld geven van de discussie die ik in de Raad gevoerd heb.

Uitvoeringsprogramma Sociale wijkteams

Zoals gezegd in de debatronde is de PvdA altijd voor het werken in Sociale wijkteams geweest en is dit nog steeds. De PvdA zal de mate van tevredenheid van de inwoners en efficiëntie van de Sociale Wijkteams monitoren. De aanwezigheid van een mantelzorger bij het keukentafelgesprek vinden wij van belang. Verder moet er uit het keukentafelgesprek een plan komen op maat van de inwoner. Een plan, een ondersteuner is voor ons het uitgangspunt.

Uitvoeringsprogramma Diensten in en aan Huis, Huishoudelijke Hulp en Individuele Begeleiding

De PvdA kan achter de uitgangspunten staan zoals die beschreven zijn in het uitvoeringsprogramma. Wel wil de PvdA het belang van zorg op maat aangeven met betrekking tot het inzetten van een Huishoudelijke Hulp of schoonmaakondersteuning. Verder is voor ons de rechtspositie van de schoonmakers van belang.

Uitvoeringsprogramma Dagbesteding

De PvdA heeft in de debatronde aangegeven dat dagbesteding voor de inwoners van onze stad maatwerk is. Het doel van dagbesteding is voor iedere inwoner verschillend: afleiding, levensinvulling of een vorm van mantelzorgondersteuning. De PvdA blijft het belangrijk vinden dat dagbesteding maatwerk blijft. Ook als het ziektebeeld van de inwoner niet meer centraal zal staan, maar de focus ligt op participatie en zelfstandig wonen.

Het wijkteam moet goed letten op signalen van overbelasting van de mantelzorgers. Mantelzorgondersteuning is onderdeel van het begeleiden van de inwoner. De inwoner/mantelzorger moet tijdig worden ingelicht over de mogelijkheid van kort verblijf: een van de manieren waarop mantelzorgers even een onderbreking krijgen en daardoor een adempauze krijgen. Uiteindelijk zal de mantelzorger op deze wijze het langer volhouden en dat komt de inwoner, maar ook onze financiën ten goede.

Uitvoeringsprogramma Beschermd Wonen

De PvdA staat achter de uitgangspunten en de wijze waarop dit in de Kadernotitie Transitie beschermd wonen beschreven staat. Bij Beschermd Wonen is het ook van belang dat er een plan en een ondersteuner is. Verder zal de PvdA monitoren de tevredenheid van de inwoners die gebruik maken van Beschermd Wonen, de besteding van de middelen en hoeveelheid inwoners die van deze mogelijkheid gebruik maken. Verder is het wel van belang dat de bezuinigingen op de administratie niet ten koste gaat van de rapportage.

Tot slot

Nog even tot slot. De PvdA heeft vertrouwen in de toekomst wat betreft het Sociaal Domein. De komende periode biedt deze ontwikkeling veel kansen, maar ook bedreigingen. We moeten als Raad tezamen te werk gaan om te zorgen dat het goed wonen is in deze stad als inwoner die naast mantelzorg een beroep moet doen op het Sociale Wijkteam.