Door Redactie op 8 september 2017

In Memoriam: Margriet Massier

door Hans Nooter, oud-voorzitter PvdA Zwolle, statenlid PvdA Overijssel

Op zondag 20 augustus 2017 is geheel onverwacht ons partijlid Margriet Massier overleden. Ze was nog maar 64 jaar.

Margriet was voor de PvdA van 1995 tot 2003 lid van Provinciale Staten van Drenthe, waarvan de laatste vier jaar als gedeputeerde. Ze was onder meer verantwoordelijk voor het provinciale kunst- en cultuurbeleid. Voordat Margriet in de Staten kwam was zij al lang lid van de Partij van de Arbeid. Ze was raadslid in Zuidwoldeen daar later ook fractievoorzitter.

Na een langere periode woonachtig geweest te zijn in Drenthe vestigde Margriet zich in haar geboortestad Zwolle. Margriet is in de Zwolse afdeling van de PvdA altijd wat op de achtergrond gebleven. Ze had een grote belangstelling voor kunst en cultuur en was maatschappelijk actief. Ze vertelde dat ze het heerlijk vond om te zien hoe in Zwolle de cultuur bloeit en de stad een interessante ontwikkeling doormaakt. Ze stond aan de wieg van de jaarlijkse kunstdag in Park Eekhout waar ze dan rondliep en naar voren trad als ‘de freule van Eekhout’. Vol humor en met veel belangstelling voor de bezoekers. Wat maar weinig mensen wisten is dat ze dol was op hoeden. Ze ontwierp en maakte ze zelf en vond er een mooie hobby in.

Op een heel andere wijze kwamen haar bestuurlijke capaciteiten en maatschappelijke betrokkenheid tot uitdrukking in haar bestuurderschap bij Herinneringscentrum Kamp Westerbork. Ze heeft veel tijd en energie in gestoken in de ontwikkeling van het centrum en ze was enorm gemotiveerd om jonge mensen te leren en informeren over de verschrikkelijke episode van de jaren voor en in de tweede wereldoorlog.

Sociaaldemocraat

In 2006 nam Margriet deel aan de kandidaatstellingscommissie voor de gemeenteraadsverkiezing. Ze toonde zich een innemend, doortastend en stevig lid van de commissie. De grote lijnen hield ze goed in de gaten, ze vond dat een besluit ook goed moest voelen en was openhartig en eerlijk.                    Ze was een echte en oprechte sociaaldemocraat. Eerlijk delen, opkomen voor de kwetsbaren en het stimuleren van ontwikkeling en educatie waren voor haar kernwaarden. Ze was en bleef van de partij, ook toen het met de partij minder ging.

Margriet Massier was een kundig, betrokken en enthousiaste bestuurder. Recht door zee, met een groot gevoel voor humor. Ze was vooral een warme persoonlijkheid. Wij wensen haar kinderen en dierbaren troost en sterkte bij het dragen van dit grote verlies. Heel veel dank Margriet.

Redactie

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan contact op via e-mail: [email protected]

Meer over Redactie