Door op 16 mei 2014

Coalitieakkoord 2014-2018

Bij de verkiezingen op 19 maart werd de CU (8) de grootste partij. Zij heeft de PvdA (6), D66 (6) en de VVD (5) uitgenodigd om samen te werken aan een coalitieakkoord. Na een periode van radiostilte is op vrijdag 16 mei om 12 uur het coalitieakkoord 2014-2018 gepresenteerd (lees hier het collegeakkoord: Collegeakkoord_2014-2018_DEF). De PvdA is erg tevreden over het resultaat. Er ligt een stevige basis voor de opgave waarvoor de gemeente en de inwoners en organisaties en ondernemers in de stad zich de komende jaren gesteld zien. We investeren fors in de werkgelegenheid. We zorgen voor 1000 extra banen, geven als gemeente het goede voorbeeld door stageplaatsen en werkplekken voor mensen met een arbeidsbeperking te creeëren. Samen met bedrijven en het onderwijs in de regio pakken we knelpunten op de arbeidsmarkt aan. We blijven ook investeren in de ontwikkeling van mensen die geen werk hebben, stimuleren ze ook in hun eigen ontwikkeling te investeren in plaats van botweg een tegenprestatie te vragen voor een uitkering. Discriminatie op de arbeidsmarkt pakken we
stevig aan.

Ondanks forse rijksbezuinigingen op de zorg zet de coalitie de kwaliteit en beschikbaarheid van zorg voorop. We trekken extra budget uit om ongewenste effecten van de bezuinigingen op te vangen en we blijven investeren in armoedebestrijding. Daarnaast zetten we alles op alles om tekorten in de sociale huursector aan te pakken en om ervoor te zorgen dat de woonlasten van mensen niet te veel stijgen. Nelleke en ik als onderhandelaars en ook onze fractie is erg tevreden over het behaalde onderhandelingsresultaat. Ik ben erg benieuwd naar de reactie van onze leden. Als onze leden net zo tevreden zijn als wij
zal Nelleke Vedelaar op 26 mei, samen met de rest van het college geïnstalleerd worden. Zij zal zich vol gaan inzetten op de
portefeuille: Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Zorg, Armoedebestrijding en Wonen. Het was een zeer intensief onderhandelingstraject, we hebben ontzettend veel zin om nu gewoon aan het werk te gaan.

Eefke Meijerink

eefkenelleke
Links: Nelleke Vedelaar
Rechts: Eefke Meijerink