Door op 3 oktober 2013

Beste partijgenoten (nieuwsbrief oktober 2013)

Het politieke jaar is weer begonnen. Er is veel gebeurd in onze partij de afgelopen weken. Om te beginnen was daar natuurlijk de discussie rond de JSF. Verhitte discussies tussen voor en tegenstanders. Ik beschouw mijzelf als tegenstander. Niet omdat ik tegen vervanging van de F16 ben, maar omdat ik mij afvraag of alle opties wel goed zijn afgewogen. De focus lag direct op de JSF. Daarnaast denk ik ook dat het jammer is dat we nooit echt een fundamentele discussie hebben gehad over waar we heen willen met Defensie. En moeten we altijd overal mee willen doen op het hoogste geweldsspectrum? Waarom kiezen we niet voor of landmacht, marine of luchtmacht? Ik heb zelf het antwoord ook niet, maar het lijkt mij wel iets waar we het echt met elkaar over moeten hebben.

Daarnaast speelt nu natuurlijk ook de discussie over de begroting. Een punt dat misschien nog wel belangrijker is dan de aanschaf van de JSF. De verschillende partijen zijn nu in onderhandeling over de verschillende opties. Dit leidt wellicht tot een verschuiving in de begroting en het belastingplan. Toch wel spannend dus.

Verder hebben we in Zwolle natuurlijk hard gewerkt aan ons verkiezingsprogramma. We hebben het concept programma naar jullie toegestuurd. Wij zijn erg benieuwd wat jullie van het het concept programma vinden. We gaan 30 oktober dan ook graag met jullie in gesprek over de keuzes die we maken.

Ook zijn we druk bezig met het opstellen van de kandidatenlijst. Ook een behoorlijke klus. Er hebben zich behoorlijk wat kandidaten aangemeld en daar uit moet een keuze worden gemaakt. Altijd erg lastig natuurlijk, omdat je of je het nu wilt of niet altijd mensen moet gaan teleurstellen. Een zware maar ook een hele mooie taak. Over de lijst en de tot standkoming van de lijst gaan we uiteraard ook in gesprek met jullie. Maar eerst het conceptprogramma.

Ik hoop jullie allemaal te zien op 30 oktober.

Met hartelijk groet,

Karen Kuipers