Door op 31 mei 2014

Beste partijgenoten,

In de afgelopen maand is er veel gebeurd. Er ligt een coalitieakkoord en we mochten voor de tweede keer dit jaar naar de stembus. Dit keer voor de verkiezing van het Europees parlement.

Als bestuur zijn we tevreden over het collegeakkoord. Natuurlijk zitten er dingen in waar we minder blij mee zijn, maar er zijn gelukkig ook veel dingen die bijna letterlijk uit ons verkiezingsprogramma komen, bijvoorbeeld als het gaat om jeugdzorg. Ik vind dat oprecht een grote prestatie van Nelleke Vedelaar en Eefke Meijerink die namens onze partij de onderhandelingen hebben gedaan. Ik ben dan ook erg blij dat het akkoord unaniem gesteund werd door de leden tijdens onze ALV van vorige week woensdag. Inmiddels is Nelleke weer als wethouder beëdigd en is Birgit Michies-de Roos geïnstalleerd als raadslid. We zijn dus als Partij van de Arbeid op volle sterkte en we zullen als partij ons best blijven doen voor een sociaal Zwolle.

In Zwolle hebben we het tijdens de Europese verkiezingen wederom beter gedaan dan het landelijk gemiddelde. Laat dat een opsteker zijn voor iedereen die zich in Zwolle zo hard heeft ingezet tijdens de campagne. Want landelijk was de uitslag natuurlijk weer behoorlijk teleurstellend. Van 12% naar 9% en dankzij de lijstverbinding met GroenLinks hebben we toch nog die derde zetel weten te behouden. Het is bijzonder om te zien dat de landelijk nu vooral bezig is met uitleggen waarom het allemaal wel mee valt. Maar het valt natuurlijk niet mee. In 2009 was er al een dramatisch verlies van zeven naar drie zetels. En het feit dat we nu niet nog een zetel zijn kwijt geraakt moet natuurlijk geen reden zijn om te denken dat we op de goede weg zijn. Er moet echt iets veranderen. We zitten dan wel in een kabinet met de VVD, maar dat betekent niet dat wij onze rode kleur even in de koelkast moeten zetten. We moeten als partij blijven uitdragen waar wij voor staan en ook durven aangeven waar het kabinetsbeleid schuurt met onze idealen. Meer rood op onze wangen misstaat niet. Daarnaast moeten we als partij natuurlijk zorgen dat we weer meer in de haarvaten van de samenleving komen. Ook in Zwolle werken we daar hard aan.

Zoals we als bestuur al hebben aangegeven tijdens de ALV zijn wij druk bezig met onze meerjarenvisie. Wij zullen onze visie uiteraard ook voorleggen aan jullie en dat zullen wij 25 juni doen. Wij willen als bestuur bijvoorbeeld graag meer ruimte geven aan leden om mee te praten over politieke onderwerpen. We denken dan aan commissies, maar ook aan meerdere thematische vergaderingen. Mocht u een onderwerp hebben waarover u graag met partijgenoten in gesprek wilt gaan, laat het ons dan weten.

U krijgt uiteraard nog een officiële uitnodiging voor de vergadering over de meerjarenvisie in juni. Ook zijn wij voornemens om dit jaar weer een barbecue te organiseren voor onze leden en bewoners rondom ons regiokantoor. Een datum daarvoor volgt uiteraard dus houd uw mail in de gaten en ik hoop u allen te mogen begroeten bij een van de bijeenkomsten.

Met hartelijke groet,

Karen Kuipers