Door op 31 mei 2014

Weer gewoon aan het werk voor de stad!

Na een intensieve periode van campagnevoeren, verkiezingen en onderhandelen kunnen we nu eindelijk gelukkig weer gewoon aan het werk. Daarmee zeg ik niet dat campagne, verkiezingen en onderhandelen onbelangrijk zijn. Het is een noodzakelijke en nuttige pas op de plaats. Je legt verantwoording af, krijgt een oordeel van de kiezers en geeft aan waar de focus de komende jaren zal liggen. We zijn tevreden dat we het in dit proces niet slecht hebben gedaan. Op 26 mei heeft de nieuwe coalitie van CU, PvdA, D66 en VVD het akkoord gepresenteerd in de raadszaal. Er was veel kritiek van de partijen in de oppositie dat we niet concreet genoeg zijn, niet alles al ingevuld hebben. Dat is een bewuste keuze. In tijden waarin zoveel verandert, is het niet goed alles dicht te timmeren. We hebben met elkaar een visie neergezet op de ontwikkeling van de stad, met belangrijke piketpalen waarop we aanspreekbaar zijn. We zijn als PvdA ook heel blij dat we zelf een grote rol mogen vervullen. Nelleke Vedelaar, de 26 mei opnieuw geïnstalleerd als wethouder, heeft de belangrijke portefeuilles zorg, sociale zaken en werkgelegenheid en wonen onder haar hoede.

Weliswaar een tevreden terugblik dus, maar nu pas komt het er echt op aan. We gaan vol inzetten op de opgave die ons al heel binnenkort te wachten staat. Op het terrein van zorg, jeugdzorg en ondersteuning van mensen op de arbeidsmarkt gaat ongelofelijk veel veranderen per 1 januari 2015. Daarvoor zijn in het onderhandelingstraject een aantal keuzes gemaakt, maar nog een heleboel moet besloten en ook ingevoerd worden. Dat kan de gemeente niet alleen. Mensen in de stad, organisaties en bedrijven, we moeten met zijn allen dezelfde richting uit. De belangrijkste piketpaal in het nieuwe akkoord is dat de beschikbaarheid en kwaliteit van zorg en de ontwikkeling van mensen voorop blijft staan. Wij beseffen ons dat de veranderingen veel onzekerheid en onrust met zich mee brengen. Bij organisaties maar veel erger nog, bij de mensen die afhankelijk zijn van goede ondersteuning om hun leven zo zelfstandig mogelijk vorm te kunnen geven en in te kunnen vullen. Die onzekerheid kunnen we niet wegnemen, maar we kunnen er wel voor zorgen dat hij zo kort mogelijk duurt. Dat er duidelijkheid komt over wat de keuzes die de gemeente maakt voor iemand persoonlijk betekenen. Dat we oor en oog hebben waar zich onbedoeld onwenselijke situaties voordoen. Dat we daarop ook kunnen reageren.

Ik ken geen stad die, zoals Zwolle, een grote pot geld heeft gereserveerd om ongewenste effecten op te vangen in de zorg en ondersteuning van mensen. Meer dan ooit zijn we als gemeente afhankelijk van mensen die ons blijven informeren over hun persoonlijke situatie. Alleen zo kan de zorg en ondersteuning van mensen goed ingevuld worden. Ook de fractie zet daar vol op in. Ook de komende jaren bezoeken we iedere maand een andere wijk en gaan we met mensen uit de wijk om de tafel. Daarnaast gaan we daaraan gekoppeld ook iedere maand de straat op in die wijk. En speciaal op het sociale domein vragen we ook onze leden om meer structureel met ons mee te denken, in een soort denktank. Op de ledenvergadering is afgesproken dat we ook samen met de afdeling gaan kijken hoe we onze leden kunnen blijven betrekken bij alle ontwikkelingen. Het wordt een intensieve opgave waar we de komende jaren met elkaar de schouders onder moeten zetten.