PvdA stelt vragen over toenemende onderwijsachterstanden

27 januari 2021

De kloof tussen leerlingen die thuis hulp krijgen en leerlingen die die ondersteuning niet krijgen, wordt groter. Uit diverse onderzoeken blijkt dat onderwijsachterstanden oplopen. Dit vindt de PvdA zeer zorgelijk. Fractievoorzitter Patty Wolthof stelt daarom schriftelijke vragen aan het college.

Het einde van de lockdown en de sluiting van de scholen komt voorzichtig dichterbij. Maar er is ook de dreiging van een derde coronagolf. Scholen en leerlingen worstelen met online onderwijs en de combinatie met de noodopvang. De PvdA wil meer inzicht in de situatie het Zwolse onderwijs. Zo wil Wolthof weten: “Heeft het college zicht heeft op de vertraging die leerlingen inmiddels hebben opgelopen? En hoe kan de gemeente scholen ondersteunen in deze crisis?”

Voldoende laptops
Ook wil de partij weten welke acties het college gaat ondernemen om de kloof tussen de Zwolse leerlingen die wel thuis worden begeleid en leerlingen die thuis weinig of geen hulp krijgen, te verkleinen. Wolthof: “Hebben alle leerlingen in Zwolle toegang tot goede internetverbinding en voldoende laptops en tablets? En als dat niet zo is, wil het college dan scholen helpen dit voor elkaar te krijgen?” Daarnaast ziet Wolthof ook kansen om scholen te ondersteunen bij het vormgeven van bijvoorbeeld lente- of zomerscholen of verlengde lesdagen zodra de scholen weer open zijn.

Schriftelijke vragen
Wolthof vraagt het college om de raad structureel te informeren over de situatie van Zwolse kinderen en jongeren. Over zaken met betrekking tot onderwijsachterstanden, schooluitval, stageplekken en jeugdwerkloosheid als gevolg van corona. “We willen weten wat het effect is van corona en de bijbehorende lockdown. Stoppen meer jonge mensen school? Hoeveel jongeren gaan geen baan vinden als gevolg van de coronacrisis? En welke acties onderneemt de gemeente?”

Lees hier de Art 45 vragen Onderwijsachterstanden 21 januari 2021.

Dit antwoordde het college:

1. Heeft het college zicht op de leerachterstanden die zijn ontstaan in Zwolle in het primair (speciaal) en voortgezet (speciaal) onderwijs als gevolg van de coronacrisis?

Nee, het onderwijs is momenteel zelf het zicht op leerachterstanden aan het verkrijgen.

Hoe wordt het college op de hoogte gehouden?
In diverse (bestuurlijke) overleggen tussen de gemeente en het onderwijs zijn leerachterstanden onderwerp van gesprek.

Is het college bereid de raad structureel te informeren over de situatie in de Zwolse onderwijsinstellingen met betrekking tot onderwijsachterstanden, schooluitval, stageplekken en jeugdwerkloosheid als gevolg van corona?
Het onderwijs is primair verantwoordelijk voor de aanpak van onderwijsachterstanden in het onderwijs. De gemeente dient wel Zwols breed afspraken te maken met het onderwijs over de aanpak. In het kader van het herijken van het onderwijsachterstandenbeleid waren wij al aan het bekijken wat verdere mogelijkheden zijn om het beleid en de uitvoering aan te scherpen. De gevolgen van corona nemen we daarin mee. Voor het mbo en hbo geldt dat er een nauwe samenwerking is tussen de gemeente, de regio het onderwijs en de arbeidsmarkt om tot een gezamenlijke aanpak te komen en te beleggen in bestaande netwerkstructuren. Het college informeert de Raad doorgaans via de bestaande beleidsterreinen waarbij de gevolgen van corona worden meegewogen in de nader te bepalen koers.

2. Wat doet de gemeente momenteel – bijvoorbeeld in samenwerking met onderwijs en andere relevante partners – om de kloof tussen Zwolse leerlingen die wel thuis worden begeleid en leerlingen die thuis weinig of geen hulp krijgen, te verkleinen?

Leerlingen die een onderwijsachterstand ontwikkelen door onvoldoende ondersteuning worden als zorgleerling binnen de schoolse structuur besproken. Daarbij heeft de mentor van de leerling een cruciale rol. De school kan verschillende partners vragen om met hen de juiste ondersteuning te bieden of te initiëren voor de leerling. Zo is de leerplichtambtenaar, de jeugd- en gezinswerker op de school een vaste gesprekspartner van de school. Daarnaast kan Travers ook ondersteuning bieden in de schoolse-thuissituatie.

3. Hebben alle leerlingen in Zwolle toegang tot goede internetverbinding en voldoende laptops en/of tablets? Zo nee, is het college bereid scholen te helpen dit wel voor elkaar te krijgen?

Ja.

4. Ziet het college kansen om scholen te ondersteunen bij het vormgeven van bijvoorbeeld lente- of zomerscholen of verlengde lesdagen zodra de scholen weer open zijn? Zo ja, welke kansen? Zo nee, waarom niet?

Het kabinet heeft besloten tot een meerjarig Nationaal Programma Onderwijs waarvoor 8,5 miljard euro is vrijgemaakt. Dit programma is gericht op herstel én ontwikkeling van het onderwijs, op het inhalen én compenseren van vertraging, en op het ondersteunen van iedereen in het onderwijs die het moeilijk heeft. Met behulp van het Nationaal Programma Onderwijs kan het onderwijs zelf onder andere lente-, zomerscholen of verlengde lesdagen vormgeven. Wat betreft het primair en voortgezet onderwijs gaat de gemeente afspraken maken met de scholen over het voorkomen van segregatie, bevorderen van integratie en het bestrijden van onderwijsachterstanden. De ondersteuning van de gemeente zal vooral gericht zijn om tot een gezamenlijke Zwolse aanpak te komen.

5. Welke effecten heeft corona en de bijbehorende lockdown op schooluitval in PO, VO en MBO? Hoeveel leerlingen zijn door corona ‘uit zicht’ geraakt en welke acties onderneemt het college om schooluitval tegen te gaan?

Corona heeft op dit moment nog weinig effect op schooluitval. Echter schoolverzuim is wel veel meer aan de orde. In de eerste lockdown kregen we hier al goed zicht op. We (de leerplichtambtenaren, RMC-begeleiders, de ondersteuningsteams op scholen, de jeugdartsen en Travers Jongerenwerk) werken intensief samen in het ondersteunen van jongeren, scholen, leerkrachten en ouders. Vanaf het schooljaar 2020-2021 geldt dat ongeoorloofd verzuim op de reguliere manier moet worden gemeld, zowel voor leer- en kwalificatieplichtige jongeren, als jongeren tussen de 18 en 23 jaar die nog geen startkwalificatie hebben behaald. Hierdoor is het uit het zicht raken van jongeren zeer beperkt. Als een leerling dreigt uit te vallen, school verzuimt of waar men zich zorgen over maakt, wordt de jongere gemeld bij Leerplicht en het ondersteuningsteam op school. Samen met de jongere kijken we naar de meest passende ondersteuning om zo goed mogelijk lessen te blijven volgen en begeleiden we jongeren tot er een stabiele basis is op het gebied van werk en inkomen, onderwijs, welzijn, support en wonen.

6. Wat is de situatie met betrekking tot stage- en leerwerkplekken in het MBO? Kunnen leerlingen genoeg stageplekken vinden en wat doet het college om het aantal stage en leerwerkplekken te vergroten?

Tijdens de Corona pandemie zijn er noodgedwongen prioriteiten gesteld, waardoor stage- en leerwerkplekken minder beschikbaar en toegankelijk waren. Het eerder genoemde Nationaal Programma Onderwijs richt zich onder andere op het verbeteren van de arbeidspositie van Mbo’ers en de inzet op een Leven Lang Ontwikkelen (waar centrumgemeente Zwolle regievoerder van is). In dit kader is er ook contact met werkgevers om met name voor jongeren tot 27 jaar voldoende stage-leer en werkplekken te bieden in de toekomst.

7. De gemeente heeft als taak jeugdwerkloosheid tegen te gaan. Tijdens de begrotingsbehandeling is daar al naar gevraagd door diverse partijen. Wat is de huidige situatie en wat zijn de verwachtingen voor komend jaar? Hoeveel jongeren zullen geen baan vinden als gevolg van de coronacrisis? Welke maatregelen heeft het college reeds genomen? Welke maatregelen gaat het college nog extra nemen? Hoe en wanneer wordt de raad hiervan op de hoogte gesteld?

In de Regionale Crisis- en Herstel Aanpak Regio Zwolle – Werk & Ontwikkeling, werken we aan een empowerment strategie voor werkgevers, inwoners en jongeren door hen perspectief te bieden op werk en ontwikkeling. De herstel aanpak is een intensivering en bundelt de effort van bestaande actoren en programma’s door slimme koppelingen van de faciliteiten en financiële inzet van de betrokken partners. Het doel hierbij is dat iedere jongere / jong volwassene zicht heeft op een stageplaats of leerbaan, op het behalen van een kwalificatie of diploma, een start kan maken op de arbeidsmarkt en met een duurzaam werkperspectief. Iedere jongere / jong volwassene krijgt de kans om een start te maken met leven lang ontwikkelen. Dit doen we samen met het MBO voor de groep ‘jongeren in een kwetsbare positie.’ Op dit moment is een menukaart in ontwikkeling, die digitaal zo snel mogelijk beschikbaar wordt gesteld. Hier is een aanbod van opleidingen, loopbaanbegeleiding en het ontwikkelen van sociale vaardigheden in onze regio te vinden. Met name loopbaanbegeleiding richt zich zoveel mogelijk preventief op de jeugdwerkloosheid. Daarnaast heeft het college extra vrijgemaakt om juist in deze tijd inwoners en bedrijven perspectief bieden. We maken werk van versterking van de gezamenlijke dienstverlening en van innovatieve samenwerking. Dit doen we door middel van het optimaliseren en vernieuwen van lokale bestaande dienstverlening, aan te sluiten bij de regionale arbeidsbemiddeling voor groepen die niet zozeer ‘kwetsbaar’ zijn, maar door Corona hun werk hebben verloren en met een klein zetje in de rug relatief snel bemiddelbaar zijn richting de arbeidsmarkt.