Jij een prentenboek, zij een prentenboek

Door Selma Hoekstra op 16 mei 2022

Samen doen de Zwolse PvdA, boekhandel Westerhof en de VoorleesExpress weer mee aan de landelijke actie ‘Geef een prentenboek cadeau’. Klanten die het boek ‘Ik zou wel een kindje lusten’, kopen voor 2,50 euro kunnen het weggeven of doneren in een van de winkels van boekhandel Westerhof. Dankzij de samenwerking komt het mooie prentenboek terechtkomt bij Zwolse kinderen in gezinnen waar het kopen of krijgen van een (prenten)boek helaas niet vanzelfsprekend is.

Onder het motto ‘jij een prentenboek, zij een prentenboek’ roepen PvdA Zwolle, Westerhof en de VoorleesExpress mensen op mee te doen aan deze actie. PvdA raadslid en woordvoerder Onderwijs, Selma Hoekstra: “Met deze actie willen we iets betekenen voor kinderen. Niet alleen praktisch, maar ook door aandacht vragen voor het belang van het lezen en ontdekken van boeken op jonge leeftijd. Helaas is het niet voor ieder kind in Zwolle vanzelfsprekend dat er thuis (prenten)boeken zijn of dat ze regelmatig een bezoek brengen aan de Stadkamer. Als PvdA fractie vinden we het belangrijk dat álle kinderen kunnen opgroeien tussen de boeken. Met deze bijzondere samenwerking met boekhandel Westerhof en de VoorleesExpress willen we daar een steentje aan bijdragen!”

Met elke donatie verrassen ze een kind met een mooi exemplaar van het prachtige prentenboek, verteld door Sylviane Donnio en getekend door Dorothée de Monfreid. Een financiële donatie overmaken kan ook: neem contact op met PvdA Zwolle dan ontvangt u een tikkie. Met het gedoneerde bedrag koopt de PvdA Zwolle bij boekhandel Westerhof de mooie prentenboeken die via de VoorleesExpress bij de Zwolse gezinnen terechtkomen.

In de gemeente Zwolle heeft zo’n negen procent van de inwoners een taalachterstand. Naar schatting heeft een op de negen Zwollenaren tussen de zestien en 65 jaar moeite met taal, rekenen en internet. De jaarlijkse actie ‘Geef een (prenten)boek cadeau’ heeft als missie om alle kinderen in Nederland en Vlaanderen te laten opgroeien tussen de mooiste boeken. Voor de PvdA, boekhandel Westerhof en de VoorleesExpress is het een perfecte aanleiding om de handen ineen te slaan om hier aandacht voor te vragen én daadwerkelijk kinderen en taalarme gezinnen een boek cadeau te doen. Dat leverde in twee jaar tijd bijna vijfhonderd boeken op, zowel voor gezinnen als voor basisscholen.

Het tegengaan van laaggeletterdheid en het bevorderen van taalontwikkeling is wat de PvdA-fractie betreft een belangrijke opgave van de gemeente. De PvdA strijdt voor gelijke kansen voor alle kinderen. En een goede taalbeheersing is daarvan een van de belangrijkste basisonderdelen. Je ziet dat de ongelijkheid toeneemt, ook in Zwolle. Steeds meer mensen vinden het moeilijk om mee te kunnen doen, omdat er steeds meer van ze wordt gevraagd. Op het gebied van taal, maar ook van digitale vaardigheden. Het is daarom belangrijk zo vroeg mogelijk te beginnen met taal. En uit onderzoek blijkt dat veel boeken (voor)lezen helpt bij de taalontwikkeling.

Selma Hoekstra

Sinds 2018 ben ik actief in de gemeenteraad, eerst als burgerlid,  sinds 2020 als raadslid en sinds 2023 ook als vicevoorzitter van onze fractie. Ik ben van huis uit journalist en daardoor heb ik veel maatschappelijke ontwikkelingen van dichtbij gevolgd. Ik vind het belangrijk dat iedereen mee kan doen in deze maatschappij en zet mij

Meer over Selma Hoekstra