Op 13 december 2020 is de nieuwe dienstregeling voor het Openbaar Vervoer ingegaan. De busdiensten in West-Overijssel, de Veluwe en een deel van Flevoland worden de komende twee jaar verzorgd door Keolis onder de naam RRReis. De drie betrokken provincies zijn opdrachtgever van RRReis en betalen het OV uit het budget dat ze daarvoor krijgen van het Rijk. Onderdeel van deze grote busconcessie is de stadsdienst in Zwolle.
De nieuwe dienstregeling brengt voor Zwolle een flink aantal veranderingen. Wat de raadsfractie betreft is dit een verhaal met plussen en minnen.
Positief zijn wat ons betreft het compleet vernieuwde materieel dat helemaal bestaat uit elektrische bussen, een belangrijke bijdrage aan een betere luchtkwaliteit in de stad. Ook krijgt het groeiende Stadshagen een tweede buslijn en sluiten de bussen nu ook goed aan op station Stadshagen.
In de concessie voor Keolis staan het bedienen van zoveel mogelijk reizigers en het verkorten van de reistijd centraal. Dat leidt ertoe dat bussen zoveel mogelijk worden ingezet op lijnen en tijdstippen waarop de meest reizigers het OV nemen (uiteraard onder ‘normale’ omstandigheden, de huidige coronamaatregelen leiden tot veel minder gebruik van treinen en bussen). In de praktijk betekent dit dat op onderdelen van het net in de hele regio lijnen zijn ‘rechtgetrokken’ en minder haltes bedienen en dat bij de inzet van bussen meer rekening wordt gehouden met drukke en rustige tijdstippen. In Zwolle leidt dat tot meer bussen in de spitstijden en na 20.00u busvervoer op aanvraag naar Westenholte en Berkum.
De belangrijkste minpunten voor Zwolle zitten in het vervallen van haltes door het inkorten van enkele lijnen. Dit speelt vooral in de Aa-landen en Holtenbroek, waardoor mensen in delen van deze wijken verder verwijderd zijn van de bushalte. In beide wijken heeft dat inmiddels geleid tot protesten van wijkbewoners die bij de gemeente en de provincie aan de bel getrokken hebben. Ook loopt er inmiddels een online petitie tegen versobering van het OV.
De gemeente is in overleg met de provincie om te kijken hoe aanvullende oplossingen gevonden kunnen worden om het OV in Zwolle toch voor zoveel mogelijk mensen letterlijk bereikbaar te houden. Daarbij wordt onder meer gekeken naar vormen van aanvullend vervoer.
Bewoners uit Aa-landen Noord hebben een idee op tafel gelegd waarop de gemeente (wethouder Dogger) en de provincie (gedeputeerde Boerman) positief hebben gereageerd: zij stellen voor om de bussen in de Aa-landen (die op werkdagen tot 20.00u vier keer per uur rijden) twee keer per uur volgens de nieuwe route te laten rijden en twee keer per uur via de oude route (waarbij ook Aa-landen Noord weer zou worden bediend).
Naar aanleiding van dit idee hebben we vanuit de raadsfractie bij de gemeente voorgesteld om na te gaan of die aanpak ook voor Holtenbroek toegepast kan worden. Daar rijden de bussen in de nieuwe dienstregeling vier keer per uur via de Bachlaan en zijn de haltes aan de Palestrinalaan komen te vervallen. Ons voorstel komt erop neer dat de bussen twee keer per uur via de Bachlaan rijden en twee keer per uur via de oude route over de Palestrinalaan. De gemeente heeft toegezegd dit idee bij de provincie op tafel te zullen leggen.
De komende maanden zal moeten blijken of deze aanpassingen van de nieuwe dienstregeling haalbaar zijn. Als dat lukt, is dat een belangrijke verbetering omdat mensen het meest gebaat zijn bij een bus die zo dicht mogelijk bij hun huis stopt. Aanvullend vervoer blijft een omslachtig lapmiddel.
Vanuit de fractie zullen we dit onderwerp de komende tijd nauwlettend blijven volgen, in goed overleg met de Statenfractie.
Mocht u willen reageren? U kunt uw reactie mailen naar: [email protected].