Verslag huiskamercafé elektrisch rijden en laadpalen

4 oktober 2020

Elektrisch rijden is een van de middelen om de klimaatdoelstellingen, die de gemeente zichzelf heeft opgelegd, te halen. Ook zorgt het voor een gezondere leefomgeving. Maar als je elektrisch wil rijden dan moet je wel je auto kunnen opladen. En daarvoor zijn elektrische laadpalen nodig, ook in de openbare ruimte.

Naar aanleiding van meerdere klachten van Zwollenaren over lange aanvraagprocedures stelde de PvdA-fractie afgelopen juli vragen aan het college [Laadangst belemmert elektrisch rijden]. Hieruit bleek dat het aanvragen aan een laadpaal tot wel negen maanden kan duren. Dit is natuurlijk veel te lang en zorgt voor laadangst bij inwoners en werkt als een rem op het kopen van een elektrische auto.

Online huiskamercafé
Tegelijkertijd gaf het college aan in de eerste helft van 2021 te komen met een visie op elektrisch rijden en laadpalen. Om te zorgen dat de gemeente de juiste dingen gaat doen, organiseerde de PvdA-fractie woensdag 30 september een online huiskamercafé over dit onderwerp. In gesprek met een autoverkoper, Zwollenaren die elektrisch rijden en een laadpaal hebben aangevraagd, en een vertegenwoordiging van een partij die laadpalen plaatst, is gesproken over de huidige situatie en verbeterpunten daarin.

Drie belangrijke zaken die hieruit bleken:

  1. Communicatie
    Op dit moment ontstaat er bij bewoners bezwaar tegen een laadpaal als ze horen dat die in hun straat wordt geplaatst. Vaak vinden inwoners niet de komst van een paal erg, maar wel het feit dat er niet over gecommuniceerd is. Wat veel meer moet gebeuren, is dat de gemeente per wijk het gesprek gaat voeren over elektrisch rijden. Hoe ziet deze ontwikkeling er uit, waarom vinden we het belangrijk, wat betekent dit voor het straatbeeld en hoe gaan we daar samen uitkomen? Moeten we parkeerplaatsen bijvoorbeeld wel of niet aanwijzen voor elektrische auto’s. Of mogen daar ook nog andere auto’s parkeren? Die communicatie moet de gemeente oppakken in plaats enkel een formele bezwaarmogelijkheid bieden op het moment dat er een paal is aangevraagd.
  2. Proactief laadpalen plaatsen
    De huidige manier van aanvragen van een laadpaal past niet bij de snelle opmars van de elektrische auto. Zo heeft de netbeheerder enkele maanden de tijd nodig en neemt ook de gemeente veel tijd voor het nemen van een verkeersbesluit. Waar we naar toe moeten is een situatie waarin laadpalen al geplaatst zijn op het moment dat de behoefte ontstaat. Niet door nu duizenden palen te plaatsen op plekken waar nu nog geen vraag is. Maar wel door op straat- en wijkniveau te monitoren hoeveel de huidige palen gebruikt worden. Zodra een paal het grootste deel van de tijd gebruikt wordt kan een nieuwe paal in de buurt worden bijgeplaatst. Dan hoeven mensen niet negen maanden te wachten op een laadpaal zoals nu wel het geval is. En zo blijft er ook een balans tussen parkeerplekken voor elektrische auto’s en auto’s op fossiele brandstoffen.
  3. Visie
    Tot slot bleek het vooral belangrijk dat de gemeente met een visie komt. Een visie op de toekomst van elektrisch rijden. Dan gaat het niet alleen over de hoeveelheid palen en het aanvraagproces, maar ook over hoe de vraag zich gaat ontwikkelen in de verschillende wijken, waar komen in de toekomst palen, wat dit betekent voor het elektriciteitsnetwerk, hoe maken we Zwollenaren enthousiast voor elektrisch rijden, hoe kun je de vraag verstandig voor zijn en wat draagt dit allemaal bij aan een gezondere leefomgeving?

Met deze en andere punten beoordeelt de PvdA-fractie de visie van het college volgend jaar. Mocht je ons nog input willen meegeven? Stuur een e-mail aan: [email protected].