Voor een leefbare toekomst: geen Lelystad Airport

11 november 2018

Veel Zwollenaren maken zich zorgen over de gevolgen van Lelystad Airport. Wat de PvdA Zwolle betreft zijn die zorgen terecht. Zoals het er nu uitziet gaat het vliegveld gewoon in 2020 open  en vindt er voor die tijd geen herindeling van het luchtruim plaats. Dat betekent dat de laagvliegroutes doorgaan. Ook de reactie van de minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) over de resultaten van de testvlucht stemt ons somber. De laagvliegroutes blijven bestaan en de resultaten van de testvlucht leiden niet tot verandering.

Overlast
De PvdA vind dit onacceptabel! Het laag aanvliegen van de toestellen brengt veel overlast voor de inwoners van de stad met zich mee. Onduidelijk is ook in welke mate die overlast toeneemt en hoe lang deze gaat duren. Als PvdA pleiten wij dan ook al langere tijd voor een herindeling van het luchtruim voordat het vliegveld open gaat. Als gemeenteraad hebben we onder andere begin januari een gezamenlijke motie hiertoe aangenomen en op ons initiatief is er in juni een informatieronde gehouden in de raad. We hebben namens de voltallige gemeenteraad  het ministerie nogmaals opgeroepen om te zorgen voor een herindeling van het luchtruim voordat het vliegveld geopend wordt.

Maar Lelystad Airport gaat over meer dan alleen de overlast die ons te wachten staat. Het gaat ook over de brede maatschappelijke discussie over vliegen en duurzaamheid. In ons verkiezingsprogramma hebben we dan ook aangegeven dat we die discussie willen voeren. Daar zijn we de afgelopen maanden mee begonnen. Niet alleen binnen onze partij maar ook met veel inwoners van onze stad.

Deze discussie heeft geleid tot drie belangrijke conclusies.

1. De groei van de luchtvaart en de daarmee gepaarde groei van CO2 uitstoot is wat ons betreft onverenigbaar met een leefbare en duurzame toekomst. Het meest recente IPCC-rapport (Intergovernmental Panel on ClimateChange) toonde nog eens aan dat we niet heel veel tijd meer hebben om de (gevolgen van) klimaatverandering te beperken. We kunnen en mogen dan ook niet wachten op milieuvriendelijke vliegtuigen. De groei van de luchtvaart moet gestopt worden en zo snel mogelijk  krimpen. Lelystad Airport is inmiddels een symbool voor de groei van de luchtvaart. Logisch gevolg is dan ook dat wij ons uitspreken tegen Lelystad Airport. Ook na herindeling van het luchtruim.

 

2. In de gesprekken met inwoners is  duidelijk geworden dat er een groot wantrouwen is richting Schiphol en het ministerie van IenW. Oorzaken hiervan zijn onder andere de vele fouten in de MER (milieu-effectrapportage), de late betrokkenheid van provincies en gemeenten, de belangenverstrengeling van het ministerie en de resultaten van de testvlucht. Als PvdA vinden we dit niet goed voor het vertrouwen in de overheid en de rol van de overheid als hoeder van het algemeen belang. Om dit vertrouwen terug te winnen kan daarom alleen maar geconcludeerd worden dat het vliegveld er niet kan komen. Het  ministerie zal erg haar best moeten doen om het vertrouwen te herstellen de komende jaren. Dit betekent ook dat samen met de maatschappijen op een transparante manier een visie op de luchtvaart wordt ontwikkeld.

3. De voorgenomen laagvliegroutes zijn voor ons niet acceptabel. Niet alleen de geluidsoverlast is daarbij van belang, ook de schadelijke gezondheidseffecten die dit met zich meebrengt  is een belangrijk onderdeel van ons standpunt. Te denken valt aan kwalijke effecten van geluid en fijnstof op onze gezondheid.

Als PvdA zullen wij daarom stelling nemen tegen Lelystad Airport in het komende debat in de gemeenteraad over de zienswijze die we als gemeente indienen op het Luchthavenbesluit. Ook zullen wij een motie indienen waarin we de rest van de raad ook oproepen dit standpunt in te nemen. Dit omdat Lelystad Airport een duurzame toekomst onmogelijk maakt en omdat het veel negatieve consequenties voor onze inwoners met zich meebrengt.

De brede verantwoordelijkheid van waaruit wij het gesprek de afgelopen maanden hebben gevoerd en de resultaten die dat heeft opgeleverd betekenen ook dat we ons niet alleen tegen Lelystad Airport uitspreken. Het betekent dat als we echt iets willen veranderen we het vliegen moeten terugdringen. Uitgangspunt voor ons is daarbij dat de vervuiler betaalt. Daar is nu geen sprake van en dat willen wij niet accepteren. Niet alleen hebben we een verantwoordelijkheid voor het heden, maar moeten we ook denken aan de leefomstandigheden van toekomstige generaties. Als lokale Zwolse fractie zullen wij daarom ook na het debat in de gemeenteraad de discussie blijven voeren om zo bij te dragen aan een leefbare en duurzame toekomst.