Vandaag praten we met elkaar over de aanpak ten aanzien van de vluchtelingenopvang in Zwolle. In deze bijdrage zal ik als eerste inzoomen op de crisis-noodopvang en de noodopvang van vluchtelingen uit Oekraïne. Vervolgens zal ik ingaan op de meer structurele aanpak van de opvang van statushouders.
Crisis noodopvang IJsselhallen en Holtenbroek
Eerst dus de crisis-noodopvang. Hierover was veel te doen en dit is ook de aanleiding van dit debat. De Partij van de Arbeid staat in deze volledig achter de gemaakte keuzes van het college. Niemand slaapt wat ons betreft op straat of voor een hek in Ter Apel. Als wij dus onze verantwoordelijkheid moeten nemen, vanwege het wanbeleid uit Den Haag, dan vinden wij dat Zwolle dit moet doen. Wij vinden wel dat bij toekomstige crisis-noodopvang de locaties wel menswaardig moeten zijn. Gaat het college daar extra op toezien?
Helaas nemen nog lang niet alle gemeenten hun verantwoordelijkheid. Vanuit de veiligheidsregio worden gemeenten op vriendelijke wijze verzocht vluchtelingen op te nemen. Wat ons betreft is de tijd van het vriendelijk verzoeken wel geweest en moet het afgelopen zijn met gemeenten die hun verantwoordelijkheid niet nemen, al helemaal omdat de nieuwe asielwet nog niet actief is. Dit mag wat ons betreft in de communicatie met duidelijkere termen. Is het college dit met ons eens?
Er zijn op dit moment ruim 300 alleen reizende kinderen in Ter Apel, waar normaliter plek is voor 55 kinderen. De staatssecretaris heeft een brief gestuurd met daarin een verzoek om kinderen voorrang te geven bij opvang.
- Uit navraag blijkt dat Zwolle al sinds maart op zoek is naar een geschikte opvanglocatie voor kinderen. Waarom is een betreffende locatie nog niet gevonden binnen Zwolle? Is het niet mogelijk om een kleine groep kinderen op te vangen zoals meneer Aukema ook aangaf? En is de burgemeester als voorzitter van de veiligheidsregio bereid dit met hoge urgentie aan te kaarten bij de andere gemeentes?
Oekraïne opvang
De noodopvang van Oekraïners is naar onze mening goed geregeld. Er is door Zwolle snel gehandeld en met name de in een korte periode opgezette opvang, de school voor Oekraïense kinderen en de huisartsenpost aan de Oosterenk is indrukwekkend. Toch hoorde ik tijdens een bezoek aan dit AZC ook zorgen: over de mentale gezondheid van de Oekraïners, over middelengebruik en over de uitstroom van zo’n 150 Oekraïense kinderen/jongeren die naar een Zwolse school moeten over anderhalf jaar. Wij vinden het erg belangrijk dat het college bezig is met de lange termijn door bijvoorbeeld al in gesprek te gaan met het onderwijs: is dit het geval?
Structurele oplossingen Zwolse aanpak
In het begin van mijn bijdrage sprak ik al over Ter Apel. Tijdens de informatieronde werd door verschillende partijen aangegeven dat de oplossing ligt aan de achterkant. Er moet namelijk meer doorstroom zijn van statushouders naar sociale-huurwoningen, zodat er meer plekken vrij komen in reguliere AZC’s. De huisvestingsopgave in Zwolle gaat dit jaar nog worden gehaald door de corporaties, maar zij gaven ook aan dat de huisvestingsopgave voor volgend jaar groter gaat worden. Dit betekent dat corporaties dan wel in de problemen gaan komen bij het huisvesten van statushouders. Wat ons betreft is het bouwen van meer sociale huurwoningen hiervoor een oplossing. Dit brengt mij tot de volgende vragen:
- Is het college het met de PvdA eens dat er meer sociaal moet worden gebouwd in Zwolle om het huisvestingsprobleem onder statushouders en andere sociale huurwoning zoekenden op te lossen? Corporaties hebben aangegeven dit te kunnen realiseren, dus waarom gebeurt dit dan niet? Waarom zien wij de urgentie van het college hierop niet?
- Op welke termijn kan er gestart worden met flexwonen om de druk op de sociale woningmarkt te verlichten? In Utrecht worden bijvoorbeeld volgend jaar al 1000 flexwoningen gerealiseerd.
- Denkt het college aan het scenario om bijvoorbeeld tijdelijk meer statushouders toe te wijzen aan sociale huurwoningen, zoals in Utrecht en Amersfoort is gebeurd?
Afrondend voorzitter. De verdere aanpak voor wat betreft de lange termijn strategie van de gemeente vinden wij goed om te zien. De keuze voor kleinere permanente AZC’s lijkt ons zeer verstandig. Wij zien de voorstellen hierover dan ook graag tegemoet.