Steun de slachtoffers van de aardbeving in Syrië en Turkije

9 februari 2023

De beelden van de verwoestende aardbevingen in Turkije en Syrië grijpen onze fractie erg aan. Het aantal slachtoffers is niet te bevatten en we leven intens mee met slachtoffers daar en met familie en vrienden hier in Nederland.

Afgelopen dinsdag 7 februari bezocht ik samen met raadscollega’s de inzamelingsactie voor de slachtoffers van de aardbeving in Turkije en Syrië bij de Alevitische Culturele Vereniging in Dieze. Hartverwarmend om te zien hoe jong en oud zich samen inzetten om hulpgoederen te verzamelen en om te zien hoeveel er al gedoneerd is door betrokken Zwollenaren. Ook door leden van de Ulu moskee worden goederen ingezameld en zetten vrijwilligers zich dagelijks in om te doen wat zij kunnen voor de slachtoffers.

Het is goed dat ook de gemeente Zwolle in actie is gekomen, haar steun betuigt door de vlag halfstok te hangen en door een bedrag van 1 euro per Zwollenaren te doneren aan Giro555, in totaal een bedrag van 132.500.

Ik wil je tot slot vragen om als je iets kunt missen, te doneren aan Giro555 voor slachtoffers van deze aardbeving. Dit wordt ook gesteund door de landelijke PvdA. Het internationaal secretariaat van de PvdA heeft een speciale pagina opgezet met een aantal hulpinitiatieven. In Zwolle is er nu behoefte aan lang houdbaar voedsel, babyvoeding, pampers, persoonlijke hygiëne producten, zaklampen of tenten. Dat kun je langsbrengen bij de Alevitische culturele vereniging: Radewijnstraat 6.