Door op 29 december 2014

Nieuwjaarsborrel en terugblik 2014

Nieuwjaarsborrel 11 januari 2015
Het bestuur nodigt u graag uit voor de nieuwjaarsbijeenkomst om het glas te heffen op een nieuw jaar. Wij verwachten u om 15:00 uur in ons regiokantoor aan het Diezerplein 33 en sluiten rond 18:00 uur de borrel af.

Het was een goed jaar!
Hoewel de PvdA roerige tijden beleeft, kijkt het bestuur positief terug op 2014 als het om Zwolle gaat. De verkiezingsuitslag voor de gemeenteraadsverkiezingen viel gunstig uit als je kijkt naar het landelijke beeld en met Nelleke Vedelaar hadden we een uitstekende lijsttrekker. In het collegeprogramma hebben we pijlers uit ons verkiezingsprogramma een goede plek kunnen geven (zorg, werk, inkomen en wonen).

In 2014 zagen we relatief veel nieuwe, jonge gezichten op onze bijeenkomsten en zagen we een groei in het aantal actieve leden. Een enthousiaste groep van ruim 15 leden hebben meegeschreven aan onze Meerjarenvisie. In deze visie beschrijven we hoe we als lokale PvdA goed herkenbaar en zichtbaar willen zijn. We geven dat vooral vorm door te doen en door meer aan te sluiten op de samenleving op een aansprekende manier. Ook gaan we de ledendemocratie versterken. Verder gaan we de relatie met onze leden verbeteren. Concrete voorbeelden van de samenleving opzoeken zijn onze aanwezigheid op het Bevrijdingsfestival en de Bruisweek waar we op ludieke wijze met veel studenten contact hebben gehad. Daarbij trokken we veel aandacht en ook bereikten we veel “ongebruikelijk” publiek. Dit gold ook voor de twee wandel- en fietstochten langs de IJssel, waarmee we zelfs het radioprogramma Vroege Vogels haalden.

In onze ledenvergadering van november hebben de leden het Doeplan 2015 vastgesteld. Dit Doeplan maakt de Meerjarenvisie concreet. We starten de 1e helft van 2015 met het bouwen van een fundament. We willen uiterlijk in juli alle leden thuis hebben bezocht en erachter komen wat onze leden bezig houdt, wat interesseert hen, waar ligt hun deskundigheid, wat missen zij aan de lokale PvdA, welke ideeën hebben zij en wat zouden zij de PvdA kunnen bieden, hoe klein dat ook is. En… wat kan het bestuur bieden.

In 2014 is het bestuur weer goed aangesterkt tot acht leden en hebben we aan scherpte en veelzijdigheid gewonnen. Ook is dit jaar verder geïnvesteerd in de samenwerking tussen bestuur en fractie. De verhoudingen waren al goed, maar samen geven we vorm aan de ambities uit onze Meerjarenvisie: herkenbaarheid, zchtbaarheid, doen, ledendemocratie, meer discussie en debat in de afdeling. Gelet op de taken die de gemeente vanaf 2015 op zijn bordje krijgt en de mogelijk onvoorziene gevolgen die dat voor Zwollenaren heeft, zal ook het bestuur met de actieve leden die transities op de voet volgen en de scherpte zoeken waar dat nodig is.

Vrijwillige donatie
Binnenkort ontvangt u een brief waarin het bestuur u vraagt om een vrijwillige donatie. Het waarmaken van onze Meerjarenvisie en een vitale afdeling te blijven vraagt een financiële investering. We teren al enige jaren in op onze reserves en ook krijgen we vanaf 2015 substantieel minder geld uit Amsterdam. Wat we zelf gaan doen is het huidige regiokantoor afstoten. Het huidige pand is te duur en te weinig bruikbaar bij grote activiteiten. Die opdracht heeft het bestuur van de leden gekregen in de laatste ledenvergadering.