Iedereen evenveel recht op betaalbare zorg

22 maart 2019
Wordt er bezuinigd? Wordt er bespaard? Wat is het verschil? En wat betekent dat voor mij? Als zorgvrager? Krijg ik minder zorg? Moet ik meer gaan betalen? Maar hoe dan? En waarvan dan?
De zorg in Zwolle kost veel geld. Ieder jaar meer. En dat hebben we er ook voor over! Iedereen die zorg nodig heeft, moet die zorg ook krijgen. Maar we moeten ook goed naar die stijgende kosten kijken: kan dat anders, kan dat beter en waar kan het goedkoper? Het college heeft nu een plan om dat te gaan onderzoeken. Door bijvoorbeeld meer gebruik te maken van een groepsaanbod in plaats van individuele hulp: van een individuele of maatwerkvoorziening naar een algemene of collectieve voorziening, wordt dat genoemd.
Als PvdA zijn we niet tegen die gedachtengangen, maar we hebben daar wel zorgen bij. Die zorgen hebben we maandag 18 maart gedeeld met het College en met de gemeenteraad.
  • Heeft iedereen evenveel recht op (en toegang tot) een individuele of maatwerkvoorziening?
  • Hoe hoog wordt de eigen bijdrage voor die algemene en collectieve voorzieningen dan en kan iedereen dat wel betalen?
  • Wat wordt er gedaan aan zorgorganisaties die ‘teveel afronden naar boven’?
Wil je onze hele bijdrage lezen, klik dan hier:
Bijdrage_Youcef_Ben_Ali_PvdA_Zwolle_18_maart_2019