De favoriete term van de politiek dit jaar is “Goed Bestuur,” maar wat betekent goed bestuur voor de gemeente Zwolle? Goed bestuur is wat ons betreft keuzes maken en duidelijk zijn over wat je keuzes betekenen voor de mensen in de stad. Het betekent eerlijk zijn wat de gevolgen zijn van beleid en het betekent dat je goed bent voor de mensen in de stad en binnen de gemeente. Dat valt wat ons betreft over goed bestuur, maar wat komt er eigenlijk van terecht in onze stad?
We moeten denken aan de klimaatstrategie van het college. We zijn ontzettend blij met het doel dat het coalitieakkoord heeft gesteld om Zwolle in 2040 klimaatneutraal te laten zijn. Een ambitieus doel stellen zijn wij altijd voorstander van. Ook als je dat doel misschien niet kunt bereiken is het altijd goed om de verwachtingen hoog te zetten. Wat daar wel bij hoort is dat we dat doel ook écht gaan nastreven. Op dit moment wordt de ambitie beschreven als “volstrekt onhaalbaar,” dan is de conclusie dat we niet genoeg doen om dit doel proberen te bereiken. Dit is inmiddels de tweede begroting van dit college, dan verwachten we wel stappen en daadkracht toch? Maar de keuzes die 2040 dichterbij brengen laten op zich wachten tot de PPN in juni 2024. Waarom wacht het college?
Goed bestuur zou zijn dat we niet wachten op de derde lente van dit college om de plannen voor deze ambitie te presenteren. We missen hier de daadkracht die we wél zien bij het warmtebedrijf. Het is mooi dat we nu als gemeente streven naar een warmtebedrijf dat 100% in handen van de stad is. Het laat zien dat wij als stad de regie KUNNEN pakken voor onze klimaatambities. Nu nog de plannen om die 2040 te halen of in elk geval dichterbij te brengen.
Goed bestuur betekent ook duidelijkheid naar inwoners in armoede. Op dit moment hebben we nog steeds hetzelfde probleem met onze armoederegelingen als in 2018. Iets wat ook al sinds 2018 ongewijzigd is, is de ambitie om die regelingen te versimpelen. Ja, daar zitten we dan. Of staan, in mijn geval. Het is nog steeds een jungle van onoverzichtelijke regelingen en er zit niet echt schot in de zaak. Wij willen graag van de wethouder weten wanneer die regelingen nou eens fors versimpeld worden? Het moet echt duidelijker.
Wat ook duidelijker moet zijn de financiële keuzes die eraan komen. We missen als gemeente 30 miljoen structurele ruimte in onze begroting die we nodig hebben voor al onze ambities. Dat betekent dat er keuzes aankomen waar er bezuinigd moet worden maar voor ons als raad is het onduidelijk waar die keuzes gaan vallen. Dat betreuren wij, voorzitter. Voor het open en transparante debat van waar we naartoe gaan als stad is het belangrijk dat we weten waar het college wil dat de klappen gaan vallen zodat we dáárover het debat kunnen aangaan. Die keuzes zijn nog niet gemaakt en dat maakt het lastig om een debat te voeren dat echt op de inhoud is. Goed bestuur is ook het faciliteren van het open debat en transparant zijn op waar nou de klappen volgens het college gaan vallen. Dus mijn vraag aan het college: waar gaan de klappen vallen? Wat zijn de opties?
Die transparantie is nodig. Ook bij het cultuurbeleid is dat nodig; als we als raad een integrale afweging willen maken op cultuurgebied hebben we inzicht nodig in de te maken keuzes en een duidelijk overzicht van alle kennis. De ambities zijn hoog maar de route is complex. We dienen daarom een motie in die vraagt om de raad een werkvorm voor te leggen zodat deze integrale afweging op weg naar de PPN ook gemaakt kan worden. De PvdA is zeer benieuwd hoe de andere partijen hier tegenover staan en staan open voor suggestie en voorstellen.
Een ander concreet voorstel wat wij zelf doen om het goede bestuur te verbeteren in deze stad is een aanpak van de AEDs. Er zijn nog steeds blinde vlekken in de AED-dekking. In mijn buurtje achterin Berkum is nu een initiatief van de grond gekomen na het overlijden van mijn buurman om lokaal een AED beschikbaar te hebben. De dichtstbijzijnde is te ver weg en dat is én gevaarlijk én niet uniek binnen Zwolle. We dienen een motie in daarover.
Dat houdt wat ons betreft goed bestuur in. Maar goed bestuur betekent ook dat er voldoende betaalbare huizen beschikbaar zijn voor onze inwoners.
Want: 49 duizend mensen stonden begin dit jaar ingeschreven bij de Woningzoeker. Voor het oplettende raadslid: dat was dus voordat er allerlei gemeenten bij kwamen. Dat waren 49 duizend mensen die actief wachttijd opbouwden. 49 duizend mensen die wachten op een sociale huurwoning voor zichzelf en hun gezin. Gemiddeld wachten zij voor een appartement in onze stad meer dan 7 jaar en voor een huis zo’n 11 jaar. Voor ons is het dan onbegrijpelijk dat het college nog steeds vasthoudt dat we niet meer sociale huurwoningen bouwen.
Wat de PvdA betreft kun je niet genoeg sociale huurwoningen hebben, die zorgen ervoor dat de prijzen van huizen beperkt blijven door een alternatief te bieden buiten de markt. Het college zei het bij het debat over de Aa-landen zelf: de vraag naar sociale huurwoningen is heel groot en duurdere woningen komen vaak niet van de grond. Bovendien bouw je sociale huurwoningen een stuk sneller: je hoeft niet te wachten op kopers.
We hebben het nodig dat we snel en betaalbaar bouwen. Zorgen dat iedereen onderdak hebben, dát is goed bestuur. Zorgen dat mensen veilig zijn in een noodsituatie, dát is goed bestuur. Zorgen dat er duidelijkheid is over de plannen van de gemeente, dát is goed bestuur. Zorgen voor onze eigen ondersteuning hier op het Stadhuis, dát is goed bestuur. En, voorzitter, zorgen dat onze aarde op lange termijn leefbaar blijft, dát is ook goed bestuur.