Door op 10 oktober 2016

​Geen AZC in Zwolle

Het COA heeft besloten in Zwolle geen AZC te realiseren. De PvdA Zwolle vindt dat een verschrikkelijk slecht besluit. Wij vinden het onbegrijpelijk dat er na de ervaringen van de afgelopen jaren toch dit soort korte termijn besluiten vallen. Hoe kan het COA zo vertrouwen op haar voorspellingen nú, terwijl ze eerder blijkbaar niet in staat is geweest de behoefte van opvangplekken goed in te schatten? Want in het land zijn er immers vele geplande opvangplekken die nu niet door gaan.

De media tonen nog steeds afschuwelijke beelden over nieuwe vluchtelingenroutes, over vluchtelingen die na een gruwelijke reis in Europa aankomen en onder erbarmelijke omstandigheden worden opgevangen. In plaats van de adempauze in de vluchtelingenstroom die naar Nederland komt te gebruiken om tot een kwalitatieve verbetering van de opvang te komen, wordt er gewoon een streep getrokken door goede plannen waarvoor heel veel mensen zich hebben ingezet.

Al die mensen die hebben meegedacht (positief én kritisch) en die zich hebben ingezet voor de plannen willen wij ongelofelijk bedanken. Alleen met zoveel betrokkenheid kun je zorgen dat nieuwkomers zich welkom kunnen voelen. We kunnen alleen maar hopen dat mensen zich ook in de toekomst weer in willen zetten als er een nieuwe vraag komt.

En natuurlijk, ook wij weten dat het COA slechts een uitvoeringsorgaan is. Daar ligt niet alle verantwoordelijkheid. Ook het Ministerie van Veiligheid en Justitie en indirect het Ministerie van Financiën spelen een rol in dit besluit. Ook voor onze partij dus reden om hand in eigen boezem te steken.