Gelijke kansen voor iedereen

Gelijke kansen voor iedereen

De eerste 1000 dagen van een kind zijn bepalend voor zijn/haar kansen in de toekomst. Om ongelijkheid tegen te gaan, moeten we alles op alles zetten om kinderen in Zwolle op te laten groeien met gelijke kansen. Dat kan met gezonde voeding en goed taalonderwijs. Met toegang tot boeken, sport en cultuur.

• Taal, rekenen en digitale vaardigheden:  zijn van groot belang om mee te kunnen doen in de samenleving. Daarin moeten we extra investeren. Zodat iedereen belangrijke brieven kan lezen, de kans op het vinden van een baan wordt vergroot en desinformatie van echte informatie kan onderscheiden.
  • Kinderen lezen steeds slechter, daarom moet Zwolle doorgaan met het vergroten van leesplezier. Dat kan door ondersteuning van goed taalonderwijs. We willen een goedgevulde, actuele bibliotheek op iedere school.
  • Kinderen kunnen gezond eten, voldoende sporten en bewegen, en komen al vroeg in aanraking met kunst, cultuur en natuuronderwijs.
  • Een integraal kindcentrum in iedere wijk: kinderdagopvang, school en ondersteuning op 1 plek!
  • Een leven lang leren (ook als je ouder bent).
  • Veilige, groene en schone buurten om te spelen.