Op weg naar een effectief vuurwerkbeleid
364 dagen maken we ons in Zwolle terecht druk over ballonnenvervuiling, ongevallenpreventie, geluidsoverlast bij bijvoorbeeld festivals en live optredens in cafes, dierenwelzijn zoals bijvoorbeeld met het reeenverdrinkingspreventiebeleid, fijnstof en zware metalen uitstoot door verkeer en bedrijven, watervervuiling en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
En rondom 1 dag in het jaar vinden we het moeilijk en ingewikkeld om een relatief korte culturele traditie met vele negatieve maatschappelijke neveneffecten te doen veranderen.
Vier jaar geleden stond ik hier ook als woordvoerder van mijn partij over vuurwerkoverlast te spreken. Helaas moeten we constateren dat we in Zwolle in die 4 jaar nog weinig verder zijn met een effectief vuurwerkoverlastbeleid. In 2015 hadden we het in deze raad al over vuurwerkvrije zones en centrale vuurwerkshows. Eigenlijk zijn we hier in Zwolle geen meter opgeschoven met een effectief vuurwerkoverlastbeleid en krijgen we nu slechts na 4 jaar een evaluatie van de voor en nadelen van vuurwerkvrije zones en een centraal vuurwerkbeleid. Eerlijk gezegd hadden we op voorhand meer van dit college verwacht met partijen die dierenwelzijn, natuur en milieu en gezondheid belangrijke onderwerpen vinden.
Terecht wordt opgemerkt dat ook andere overheidslagen een rol hebben in het beperken van vuurwerkoverlast. Echter dat hoeft Zwolle niet te weerhouden om waar mogelijk een effectief beleid te gaan voeren. Meerdere gemeenten hebben beleid ten aanzien van de jaarwisseling ontwikkeld waarin gedragsverandering en hervorming van deze traditie centraal staan. Eventuele maatregelen en keuzes vloeien uit deze aanpak voort. In Zwolle is er tot nu toe geen beleid gericht op gedragsverandering en hervorming van de traditie. Wij vinden dat het moment nu daar is om een ook in Zwolle een integraal beleid te gaan voeren. Wij realiseren ons dat dat best ingewikkeld is. Ik wil bij dezen graag een vergelijking maken met het anti-rookbeleid. 40 jaar geleden bespraken we hier het wel en wee van Zwolle onder het genot van een sigaar of sigaret. En nu zien we de positieve effecten van een anti-rookbeleid. Als we terugkijken naar dit anti-rookbeleid dan was dit een integrale mix van allerlei soorten maatregelen van verboden tot informatiecampagnes. Wij hopen wel dat het vuurwerkoverlastbeleid wat sneller wordt ingevoerd.
Hoe meer gemeenten een integraal vuurwerkoverlastbeleid gaan voeren hoe meer er ook een noodzaak gaat ontstaan onder aanvoering van de VNG dat het Rijk ook effectieve stappen gaat nemen ter realisering van een vuurwerkverbod. Als je het rapport uit 2017 van de Onderzoeksraad voor Veiligheid onder leiding Tjibbe Joustra leest en kijkt naar de gezondheids, milieu, dierenwelzijnseffecten kun je eigenlijk ook niet anders verwachten. Elk jaar gemiddeld 480 gewonden op de eerste hulp; 200 beschadigde ogen; een substantieel deel van de slachtoffers dat niet wordt getroffen door eigen onvoorzichtigheid maar door projectielen van een ander; de agenten en ambulancebroeders die nu al opzien tegen de nieuwjaarsnacht vanwege alle vuurwerkbommen die naar hun hoofd worden gegooid terwijl ze gewoon hun werk willen doen. En als ál het vuurwerk verboden is, wordt het opeens een stuk makkelijker om op te treden tegen het gevaarlijke illegale vuurwerk dat de zwaarste verwondingen veroorzaakt. Het is niet voor niks dat korpschef Akerboom om meerdere redenen een vuurwerkverbod steunt. Wat ons betreft komt er dan ook een integraal vuurwerkbeleid in Zwolle als opstap naar een plaatselijk en landelijk verbod op bezit en gebruik van vuurwerk door particulieren.
Hoe moet dit integrale beleid er in Zwolle uitzien? Wat ons betreft is dit ten eerste om een combinatie van het invoeren van verplichte en vrijwillige vuurwerkvrije zones en mogelijke centrale evenementen rondom de jaarwisseling, maar bijvoorbeeld ook voorlichting- en educatiecampagnes in samenwerking met bijvoorbeeld welzijnsorganisaties en wijkverenigingen. Ook gaan wij uit van brede handhavingscapaciteit die daarbij past. Wat ons betreft als opmaat voor een vuurwerkverbod. En wij verwachten dat het college bij het rijk steviger aandringt op landelijk beleid mbt realisering van een vuurwerkverbod. Niet voor niets steunen veel burgemeesters zoals bijvoorbeeld burgemeester Krikke van Den Haag de conclusies van de Onderzoeksraad.
Wij willen het college vragen om in 2020 een begin te maken en elk jaar voortgang te creëren zodat we in 2025 in Zwolle een breed integraal effectief vuurwerkoverlastbeleid hebben, wat hopelijk synchroon loopt met het landelijk beleid. Echter we willen niet dat Zwolle gaat wachten op een landelijk vuurwerkbeleid! Wij vragen het college dan ook met een inhoudelijk voorstel voor een integraal vuurwerkbeleid te komen. Voor een dergelijk integraal beleid zal in de begroting van 2020 en in de meerjarenbegroting extra middelen moeten worden gereserveerd. Indien nodig zullen we bij de PPN bespreking hier een motie voor indienen.
Tenslotte, als we al die negatieve effecten op het gebied van natuur, dierenwelzijn,gezondheid, milieu, politie en ambulancebroeders etc ook rondom die ene dag in het jaar eigenlijk niet willen zien en die andere 364 dagen wel, hoe geloofwaardig zijn we dan in die andere 364 dagen met ons beleid?