Losse eindjes Diftar – Fractievoorzitter Patty Wolthof stelt vragen

23 januari 2023

Of je nu voor of tegen Diftar bent, hier in de raad vindt volgens mij iedereen dat het nieuwe systeem goed moet werken. Je gooit namelijk iedere dag wel afval weg en als je dan goed wil scheiden maar als dat niet kan, kan dat een hoop frustratie opleveren. De vele vragen en foto’s die ook onze fractie binnenkrijgt laten zien dat er toch nog een hoop losse eindjes zijn. Daarover hebben wij een aantal vragen:

1.   De containers voor luier- en incontinentiemateriaal waren nog niet allemaal geplaatst op 15 januari. En luierzakken waren op. Worden inwoners gecompenseerd voor het feit dat zij nu extra afval hebben moeten weggooien bij het restafval?

2.   Met betrekking tot de luierzakken: wij horen dat toen de luierzakken op waren, de ROVA aangaf dat je ook gewoon je eigen vuilniszak mag gebruiken, klopt dat? En zo ja, gaat het college dat dan goed communiceren, want op de website van de gemeente staat dat het verplicht is die speciale zakken te gebruiken.

3.   We krijgen signalen dat GFT-containers bijvoorbeeld bij flats in Dieze al vol zitten en er afval boven en naast de container wordt geleegd. Is het college hier van de hoogte? Wordt er op dit moment gemonitord of het aantal containers bij hoogbouw wel voldoende is nu Zwollenaren meer GFT gaan scheiden? Zijn er al concrete plannen om op korte termijn meer GFT-containers te plaatsen bij hoogbouw waar dat nodig is?

4.   We krijgen signalen dat de PMD-containers van particulieren snel vol zitten en ze daardoor meer plastic in hun restafval moeten doen (of helemaal naar de ROVA moeten gaan). Zijn er plannen om PMD vaker op te halen of andere manieren om PMD tussendoor af te voeren?

5.   Hoe worden afvalrapers zonder afvalpasje voor ondergrondse containers (maar met een grijze container waar restafval wordt opgeraapt) gefaciliteerd? Het gaat bijv. om omwonenden van het Engelse Werk, waar veel restafval/zwerfafval rondslingert.

PvdA Zwolle
Patty Wolthof