Stevig signaal richting Den Haag over Lelystad Airport
Als PvdA maken wij ons zorgen over de gevolgen van de aangekondigde uitbreiding van Lelystad AirPort. Wij hameren dan ook al lange tijd op de noodzakelijke herindeling waarbij overlast voor Zwolle wordt weggenomen. Deze zorgen nemen alleen maar toe, onder andere naar aanleiding van de geactualiseerde MER. Hieruit bleek onder andere dat er veel meer vluchten over Zwolle komen. Ook is er geen sprake van enige zekerheid over de vlieghoogte na de 10.000 vluchten en daarmee over de overlast voor onze inwoners.
Informatieronde met de stad
Deze zorgen zijn aanleiding geweest voor de PvdA om het initiatief te nemen tot een informatieronde met de wijkverenigingen (Berkum, stadshagen, Aa-landen), Hoogoverijssel, Natuur en Milieu Overijssel en VNO-NCW. Onze behoefte aan een inforonde werd breed gedeeld in de raad. Op 19 juni hebben we deze informatieronde gehad. De wijkverenigingen en Hoogoverijssel waren hier aanwezig. Grote waardering daarvoor aangezien zij al lange tijd intensief hier mee bezig zijn. Tijdens deze ronde werden onze zorgen bevestigd en gedeeld, en bleken er ook nog vele onduidelijkheden te zijn.
Open brief aan college
De voortdurende zorgen en gebrek aan duidelijkheid is aanleiding voor de raad geweest om het college direct na de inforonde te verzoeken dit nog meer dan voorheen onder de aandacht te brengen van het ministerie. Dit doen we met bijgevoegde brief aan het college waarin we onderstaande zorgen, vragen en voorwaarden voor herindeling overbrengen:
- Het voorkomen van laagvliegen boven Zwolle;
- Het voorkomen van hinder door geluid en fijnstof voor onze inwoners;
- Het voorkomen van klimaatschade en schade aan natuur en milieu;
- Het voorkomen dat de vrijetijdseconomie in onze regio schade ondervindt en het uitvoeren van een bredere MKBA waarin deze factor wordt meegenomen;
- Het betrekken van gemeente Zwolle en de regiogemeenten bij het opstellen van de evaluatiecriteria;
- Het werken aan de vertrouwensband tussen alle bij Lelystad Airport betrokken partijen.
Het college brengt deze brief vandaag nog over naar de minister van Infrastructuur en Waterstaat, en de vaste commissie Infrastructuur & Waterstaat zodat deze meegenomen wordt in de vergadering van de vaste commissie Infrastructuur en Waterstaat en later in debat in de Tweede Kamer. Tot slot hebben we het college ook gevraagd de punten uit de brief te gebruiken in de verdere lobby en communicatie over het vliegveld. Dit betekent niet alleen inzetten op het voorkomen van geluidsoverlast, maar ook dat gekeken moet worden naar alle andere gevolgen voor mens, milieu, groen en klimaat!