Wonen is een basisrecht

Wonen is een basisrecht

Er is een ongekende wooncrisis in Nederland, die ook in Zwolle duidelijk voelbaar is.
De verpleegkundige, de leraar, de politieagent: ze komen in Zwolle amper nog aan een
woning.

Maar ook voor starters, ouderen, studenten en al diegenen die op een sociale
huurwoning zijn aangewezen, zijn er te weinig woningen. De wachtlijst voor een sociale huurwoning loopt steeds verder op. Het betekent ook dat de doorstroming vanuit begeleid wonen of vanuit de maatschappelijke opvang stokt. Statushouders moeten in AZC’s blijven wonen, omdat er nergens anders plek is. Wonen is een recht en de PvdA wil goede, betaalbare woonruimte voor iedereen weer
mogelijk maken. Dat vraagt om het bouwen van meer woningen, maar ook om een
gemeente die in actie komt, met als doel de ongeleide woningmarkt weer terug te brengen
naar waar het écht om draait: volkshuisvesting. Dat vraagt om een gemeente met lef, die
de regie neemt en wil investeren. De PvdA kiest voor:

• Méér betaalbare huur- en koopwoningen. En dan geen peperdure kippenhokken, maar betaalbare, fatsoenlijke woningen. Voor jongeren, starters, ouderen en voor iedereen die geen (passend) thuis heeft.
  • Invoeren opkoopbescherming voor starterswoningen in o.a. Assendorp, Kamperpoort, Holtenbroek, Diezerpoort en mogelijk in nog meer wijken. Koop je een woning, dan ga je er in wonen.
  • We pakken huisjesmelkers en hoge huren aan: alleen fatsoenlijke verhuurders mogen woningen verhuren
  • Om de groei van de stad op te vangen bouwen we een nieuwe, groene, duurzame woonwijk. Vechtpoort lijkt ons een kansrijke locatie.