Door Redactie op 25 augustus 2017

Zwolse wethouder Nelleke Vedelaar kandidaat partijvoorzitter Partij van de Arbeid

PvdA-wethouder Nelleke Vedelaar (1977) uit Zwolle stelt zich kandidaat voor het voorzitterschap van haar partij. Vedelaar wil aftredend partijvoorzitter Hans Spekman opvolgen na de verkiezing die van 26 september tot 4 oktober plaatsvindt. De lokale bestuurder, die in de hoofdstad van Overijssel verantwoordelijk is voor de portefeuilles Zorg, Wonen, Armoedebestrijding, Sociale Zaken en Werkgelegenheid, ziet het als de belangrijkste opdracht voor de PvdA om vertrouwen terug te winnen.

“Dat is geen makkelijke opdracht, maar ik ben optimistisch en strijdbaar,” stelt Vedelaar. “Als PvdA moeten we mensen weer een duidelijk perspectief bieden en helder maken wat onze traditionele sociaaldemocratische waarden in deze moderne tijd nou eigenlijk concreet betekenen.” Daar zijn wel veranderingen in de partij voor nodig, aldus de wethouder: “Weer inspiratie halen uit het dagelijks leven van mensen in plaats van de Haagse vierkante meter. De deuren van de partij opengooien voor nieuwe geluiden naast traditionele bondgenoten, een warm nest bieden met ruimte voor iedereen. En werkelijk, altijd, trouw zijn aan onze idealen.”

Haar ideeën voor de PvdA schreef Vedelaar op in het manifest ‘Strijdbaar’. Daarover gaat de kandidaat partijvoorzitter de komende weken in gesprek bij PvdA-afdelingen en netwerken, en met zoveel mogelijk strijdbare mensen in de samenleving die de sociaaldemocratische beweging verder vorm willen geven.

Vedelaar is sinds 2010 wethouder in de gemeente Zwolle, waar ze daarvoor al vier jaar gemeenteraadslid was. Eerder werkte ze bij het kenniscentrum NICIS Institute aan vraagstukken rond grote steden en studeerde sociaal-culturele wetenschappen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Binnen de Partij van de Arbeid schreef ze mee aan het verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamerverkiezingen.

Zwolle
De lokale PvdA (afdelingsbestuur en fractie) ondersteunt de kandidatuur van Vedelaar van harte. “We zijn ervan overtuigd dat zij als partijvoorzitter een enorme versterking van de PvdA zal zijn”, aldus vice-fractievoorzitter Jan Slijkhuis. “Samen met Nelleke hebben we als PvdA veel bereikt in Zwolle. Ze staat tussen de mensen, heeft daardoor kijk op wat mensen echt nodig hebben en dat is weer precies wat onze partij nodig heeft. Met het belang van onze partij voor ogen maar met pijn in ons hart voor Zwolle zullen we haar laten vertrekken als zij gekozen wordt.”

Mocht Nelleke Vedelaar worden gekozen tot partijvoorzitter heeft dat tot direct gevolg dat zij haar wethouderschap zal beëindigen. In dat geval zal de fractie de gemeenteraad voorstellen Eefke Meijerink te benoemen tot nieuwe wethouder. Op 27 september kiezen de leden van de PvdA Zwolle de nieuwe lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2018.

Redactie

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan contact op via e-mail: [email protected]

Meer over Redactie