Zeker zijn van een betaalbaar huis

Door Redactie op 2 maart 2018

Wethouder en lijsttrekker PvdA-Zwolle Meijerink roept met collega-wethouders het kabinet op snel over de brug te komen

Wethouder en lijsttrekker Eefke Meijerink roept vandaag in het Algemeen Dagblad met negen collega-wethouders het kabinet op snel werk te maken van de bouw van meer woningen. “Hoe verschillend onze steden ook zijn, er zijn te weinig betaalbare woningen. En dat merkt iedere Nederlander.”

Meijerink stelt met haar collega’s dat de centra van de steden steeds meer het domein worden van een kleine groep rijke Nederlanders en beleggers. Ook in het centrum van Zwolle worden de goedkopere appartementen opgekocht door beleggers.
“Iedereen heeft wel een nichtje, vriend, zoon die al jaren op de wachtlijst staat voor een sociale huurwoning, of wiens bod wederom is afgeslagen omdat er nauwelijks betaalbare woningen te koop zijn en er boven de vraagprijs geboden moet worden,” aldus Meijerink. “Dat is natuurlijk onacceptabel. Iedereen moet er zeker van kunnen zijn betaalbaar en fijn te wonen.”

Volgens de PvdA-wethouders moet het kabinet de komende jaren minimaal één miljard euro aan woningbouw, betaalbare huren en verduurzaming spenderen. “De voorstellen zijn helder: bouw sociale huurwoningen, ook in de binnensteden. Maar bouw ook snel meer betaalbare en duurzame koop- en huurwoningen voor de middeninkomens. Schrap de geplande bezuiniging op de huurtoeslag. En maak het verduurzamen van je huis toegankelijk – ook voor de (sociale) huurder.”

Iedereen in dit land moet zeker zijn van een fijne woning voor een redelijke prijs. Nu kan het, er is geld, en veel welwillendheid om te bouwen. Kabinet, steek de handen uit de mouwen, want in geouwehoer kun je niet wonen!

Kijk hier voor onze standpunten over wonen uit ons verkiezingsprogramma.

Redactie

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan contact op via e-mail: [email protected]

Meer over Redactie

Waar ben je naar op zoek?