Door Redactie op 10 februari 2015

Werk is nummer 1 voor de PvdA in Overijssel

Werk is de absolute topprioriteit voor de PvdA bij de provinciale verkiezingen van 18 maart. Begin februari heeft lijsttrekker Tijs de Bree het banenplan van de partij gelanceerd. Natuurlijk is dit een groot punt voor ons. Overijssel kampt met hoge werkloosheid onder specifieke groepen; jongeren, mensen in de bouw en toeleveranciers en ook ouderen. Tegelijkertijd is er sprake van achterstallig onderhoud en tekorten in diverse sectoren. Wat gaan we doen?

1000-jongerenplan
Met name jongeren hebben enorme moeite om een baan te vinden. De PvdA stond aan de wieg van het succesvolle 1000-jongerenplan waarmee kwetsbare jongeren een eerlijke kans kregen op baan en een diploma. De coalitie van CDA, VVD, ChristenUnie en SGP is hiermee gestopt.  Ons banenplan brengt daar verandering in.

Werk maken van cultureel erfgoed
In het banenplan wordt op een slimme manier werkgelegenheid in de bouw gecreëerd door monumentale gebouwen die Overijssel smoel geven op te knappen. We maken letterlijk werk van ons cultureel erfgoed. Dat is goed voor bouwbedrijven die al tijden in de knel zitten, goed voor werknemers die direct aan de slag kunnen, en dus goed voor Overijssel. Zo kunnen we direct verschil maken. In Zwolle is de historische Sassenpoort bijvoorbeeld toe aan een flinke opknapbeurt. Wat een mooie uitdaging!
Paul Tang, fractievoorzitter van de PvdA eurodelegatie in het Europees parlement heeft zich al  enthousiast uitgelaten. Hij gaf aan dat het plan naadloos aansluit op wat de PvdA wil in Europa. De Europese Commissie gaat € 1,6 miljoen euro investeren om honderden werkloze bouwvakkers in Gelderland en Overijssel aan een nieuwe baan te helpen.

Werken in Europa
Tang heeft ook aangegeven dat Overijsselaars die dichter bij de grens wonen makkelijker aan de slag kunnen aan de andere kant van de grens. Ook daarvoor liggen de plannen al op tafel. De gemeentes Hardenberg, Coevorden, Hoogeveen en Emmen denken de werkloosheid binnen drie jaar met een kwart terug te kunnen dringen met hun banenplan ‘Vierkant voor werk’. Onderdeel daarvan is om een regelarme grensregio in te voeren, om het werkzoekende Nederlanders zo makkelijker te maken in Duitsland aan de slag te gaan.

In Overijssel zitten te veel mensen met jeukende handen werkloos thuis. De PvdA knokt voor die mensen. Zij moeten weer aan de slag. De PvdA maakt werk van banen voor mensen die deze hard nodig hebben, met een vast contract en een fatsoenlijk salaris.

Kies een Zwollenaar in de Staten , kies Hans Nooter, PvdA nummer 3.

Redactie

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan contact op via e-mail: [email protected]

Meer over Redactie