Waarom ontvangt Hedon geen ontheffing voor meer dan 30 bezoekers?

4 oktober 2020

Wat maakt nu precies dat De Spiegel coronaproof open mag blijven voor meer dan 30 personen, maar Hedon niet?  De gehele Zwolse gemeenteraad stelt hierover schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders.

De politieke partijen hebben kennisgenomen van het besluit van de Veiligheidsregio IJsselland om ontheffing te verlenen aan tien theaters in de regio, waaronder de Zwolse Theaters de Spiegel en Odeon. Patty Wolthof: “Het is tijd voor opheldering over dit besluit om onder andere Hedon geen ontheffing te verlenen. De onderbouwing ontbreekt. Het is dan wel een beslissing van de Veiligheidsregio, maar met grote lokale impact. De gemeenteraad zou hier een eigen afweging in moeten kunnen maken en zelf kunnen besluiten over wel of niet verlenen van een ontheffing voor Hedon. Nu staat de raad buitenspel.”

Poppodium Hedon organiseerde succesvolle en coronaveilige avonden in eigen huis en ging op een coronaveilige manier pionieren met de concerten in Gerrit’s Tuin. Door hun inzet en creativiteit zorgden zij ervoor dat ondanks de Covid19-crisis mensen toch konden genieten van muziek en amusement.

Inmiddels zijn de maatregelen om coronabesmettingen te voorkomen uitgebreid. Dit hoeft echter niet te betekenen dat voorstellingen en optredens worden geannuleerd. De theaters blijven open, en buiten onze regio veel poppodia zoals 013 (Tilburg), Paradiso en de Melkweg (Amsterdam), TivoliVredenburg (Utrecht), Fluor (Amersfoort), Vera en Simplon (Groningen), Grensweg (Venlo) en het Paard van Troje (Den Haag).

De politieke partijen stellen daarom gezamenlijk onderstaande vragen aan het college :

1. Kan het college ons meenemen in de wijze waarop het besluit in de Veiligheidsregio tot stand is gekomen op basis van welke criteria?
    2. Hoe staat het college tegenover dit besluit?
  1. In hoeverre is er vanuit het college geprobeerd om de functie poppodium, zoals in Zwolle Hedon, aan een ontheffing te helpen?
  2. Deelt het college de verbazing van GroenLinks, Swollwacht, ChristenUnie, VVD, D66, PvdA, CDA en SP dat de Veiligheidsregio geen uitleg en onderbouwing heeft gegeven van haar besluit? In de Stentor gaf de burgemeester aan dat er sprake zou zijn van een beperkte ruimte qua ontheffingen en dat die ruimte met de theaters grotendeels gebruikt zou zijn. Kan het college de onderbouwing alsnog geven?
  3. Welke mogelijkheden ziet het college om ervoor te zorgen dat Hedon zijn functie van poppodium zo snel mogelijk hun programma kan herstarten voor meer dan 30 gasten binnen de afspraken van de veiligheidsregio? Wil het college zich inzetten om bij de evaluatie van 7 oktober te pleiten voor een heroverweging voor een ontheffing van Hedon?
  4. Welke andere (culturele) activiteiten voor de jongere doelgroep kunnen binnen de maatregelen wel worden toegestaan?

De antwoorden van het college:
Inleiding
Op 4 oktober 2020 hebben alle fracties artikel 45 vragen gesteld wat betreft de Coronaontheffing functie poppodium Hedon. In deze informatienota leest u de beantwoording daarvan. De vragen over de “Coronaontheffing Hedon” hebben deels betrekking op een bevoegdheid die weliswaar lokaal impact heeft maar niet een lokale bevoegdheid van het college betreft maar van de voorzitter van de Veiligheidsregio. Gelet op deze wettelijke bevoegdheidsverdeling onthoudt het college zich van een oordeel over een door de voorzitter van de Veiligheidsregio IJsselland uitgeoefende bevoegdheid. Het college hecht eraan om hierin zuiverheid te betrachten. Dat neemt niet weg dat het college begrip heeft voor de informatiebehoefte en de aan haar gestelde vragen. Deze zal het college uiteraard beantwoorden.

1.Kan het college ons meenemen in de wijze waarop het besluit in de Veiligheidsregio tot stand is gekomen op basis van welke criteria?
In artikel 3.1 tweede lid van de noodverordening is bepaald dat de voorzitter van de Veiligheidsregio een ontheffing kan verlenen voor de maatregel van maximaal 30 personen per zelfstandige ruimte voor gebouwen die van regionaal belang zijn. In de toelichting van dit artikel is opgenomen dat van deze ontheffingsgrond terughoudend gebruik moet worden gemaakt. De voorzitter van de Veiligheidsregio heeft, na consultatie van het Regionaal Beleidsteam op 30 september, besloten om deze ontheffing op dit moment te beperken tot 10 theaters met een regionale functie, waarbij het gemaximeerde bezoekersaantal sterk afwijkt van de maximale capaciteit en met een regionale spreiding om de vervoersbewegingen van bezoekers in de regio te beperken.

2.Hoe staat het college tegenover dit besluit?
Het college staat achter dit besluit, alhoewel het college ook goed begrijpt dat dit voor andere (culturele) instellingen, die net als theaters een regionale functie hebben en waarbij het gemaximeerde bezoekersaantal sterk afwijkt van de maximale capaciteit, een negatieve boodschap met een grote impact is geweest. Omdat veiligheidsregio’s in het land, op basis van de lokale situatie, verschillend invulling geven aan de uitzonderingsgrond begrijpt het college dat dit voor deze groep extra moeilijk is.

3.In hoeverre is er vanuit het college geprobeerd om de functie poppodium, zoals in Zwolle Hedon, aan een ontheffing te helpen?
Het college is van mening dat het besluit op dit moment recht doet aan de situatie waarin we in Nederland zitten, namelijk dat door het oplopende aantal besmettingen maatregelen noodzakelijk zijn om de gezondheidsrisico’s te verminderen. Ook is het college van mening dat met dit besluit recht wordt gedaan aan de bedoeling van de verordening, waarbij enerzijds de mogelijkheid geboden is om op het terrein van cultuur toch wat meer ruimte te geven en anderzijds ook tegemoet gekomen wordt aan de oproep van het Kabinet om met deze ontheffingen terughoudend om te gaan.

4.Deelt het college de verbazing van GroenLinks, Swollwacht, ChristenUnie, VVD, D66, PvdA, CDA en SP dat de Veiligheidsregio geen uitleg en onderbouwing heeft gegeven van haar besluit? In de Stentor gaf de burgemeester aan dat er sprake zou zijn van een beperkte ruimte qua ontheffingen en dat die ruimte met de theaters grotendeels gebruikt zou zijn. Kan het college de onderbouwing alsnog geven?
De Veiligheidsregio heeft haar besluit toegelicht zoals verwoord onder 1.

5.Welke mogelijkheden ziet het college om ervoor te zorgen dat Hedon zijn functie van poppodium zo snel mogelijk hun programma kan herstarten voor meer dan 30 gasten binnen de afspraken van de veiligheidsregio? Wil het college zich inzetten om bij de evaluatie van 7 oktober te pleiten voor een heroverweging voor een ontheffing van Hedon?
De mogelijkheid tot ontheffen in de noodverordening kan het beeld geven dat meer organisaties menen dat zij in aanmerking komen voor een ontheffing zoals de 10 theaters nu gekregen hebben. Dat realiseren de Veiligheidsregio en het college zich terdege. Om die reden is ook in het Regionaal Beleidsteam afgesproken dat er opnieuw gekeken gaat worden naar de mogelijkheid tot ontheffen. Dit hangt grotendeels af van de geldende en verwachte gezondheidssituatie in Nederland en meer specifiek onze regio.
Landelijk is er maandagavond 5 oktober in het Veiligheidsberaad gesproken over deze bepaling in de verordening. De voorzitter van de Veiligheidsregio IJsselland heeft daar ingebracht dat, doordat er in het land verschillend mee omgegaan wordt, er onduidelijkheid en ongelijkheid is ontstaan en dat dit geen wenselijke situatie is. Afgesproken is dat men gaat kijken naar een landelijke lijn hierin en dat het op 12 oktober wederom op de agenda van het Veiligheidsberaad staat. In het RBT van woensdag 7 oktober is deze kwestie ook besproken. Daar is afgesproken om vooralsnog de regionale lijn van 30 september te continueren en de uitkomsten van het Veiligheidsberaad van 12 oktober en de daaropvolgende maatregelen af te wachten voordat er een eventueel nieuw besluit genomen wordt.

6.Welke andere (culturele) activiteiten voor de jongere doelgroep kunnen binnen de maatregelen wel worden toegestaan?
Samenkomsten van jongeren tot en met 17 jaar zijn in de verordening reeds vrijgesteld van de maatregel van maximaal 30 personen per zelfstandige ruimte. Dat betekent dat er nu al mogelijkheden zijn om (culturele) activiteiten te organiseren voor jongeren tot en met 17 jaar.