Vragen over voortang sociale woningbouw

14 februari 2019

Art. 45 vragen: Voortgang sociale woningbouw Zwolle
14 februari 2019

Uit een enquêtevan belangenvereniging van woningcorporaties Aedes blijkt dat woningcorporaties minder kunnen bouwen dan ze zouden willen. Dit komt door:

1) stijgende bouwkosten
2) een tekort aan bouwlocaties
3) gebrek aan inzet vanuit gemeenten
4) financiële haalbaarheid
5) gebrek aan personeel of grondstoffen

Zwolle heeft de afgelopen jaren afspraken gemaakt met woningbouwcorporaties om de bouw van sociale huurwoningen juist te versnellen. De PvdA wil graag weten of bovengenoemde redenen ook in Zwolle tot uitstel dan wel afstel van het bouwen van sociale huurwoningen leidt of gaat leiden. Ook wil de PvdA weten hoe de bouwlocaties die er nu zijn, maar die niet in bezit van de gemeente zijn, wel beschikbaar worden gesteld voor sociale woningbouw.

1. Herkent de wethouder de geschetste problematiek?
  2. Hoeveel sociale huurwoningen staan gepland voor 2019-2022?
  3. Zijn er signalen van woningbouwcorporaties dat die aantallen niet gehaald gaan worden?
    Zo ja:
    a) welke redenen worden hiervoor gegeven?
    b) hoe kijkt het college hier tegenaan?
    c) ziet de gemeente mogelijkheden om corporaties tegemoet te komen zodat projecten wel haalbaar gemaakt kunnen worden?
  4. Zwolle heeft niet veel grond en dus bouwlocaties in eigen bezit. Het (laten) bouwen van sociale huurwoningen is niet lucratief voor projectontwikkelaars, dus hoe waarborgt het college dat de benodigde sociale huurwoningen wel worden gebouwd de komende jaren?
  5. Wordt de raad – zoals in de prestatieafspraken staat vermeld – uitgenodigd voor een informatiebijeenkomst met de gemeente, corporaties en huurdersorganisaties in het tweede kwartaal en worden deze thema’s dan ook geagendeerd?
  6. Wanneer kan de raad de ontwikkelstrategie Wonen (die reeds was aangekondigd voor het najaar van 2018) verwachten?

Namens de PvdA-fractie
Patty Wolthof

Bron: https://nos.nl/artikel/2271877-steeds-meer-sociale-nieuwbouwprojecten-financieel-onhaalbaar.html