Versnelling locatiekeuze indoor eventvoorziening

15 juni 2020

In 2013 is het huurcontract met Libéma voor de IJsselhallen verlengd tot 1 januari 2024. Het college van burgemeester en wethouder heeft inmiddels een beslisnota aan de raad voorgelegd om te komen tot gebiedsontwikkeling voor de locatie IJsselhallen na afloop van het huurcontract voor de accommodatie. Uit de beslisnota blijkt dat de beëindiging van de event- en congresfunctie van de IJsselhallen per 1 januari 2024 aan Libéma is bevestigd. Libéma inmiddels heeft besloten de activiteiten in de IJsselhallen versneld af te bouwen waardoor de accommodatie in rap tempo haar event- en congresfunctie verliest en medewerkers hun baan kwijtraken. Het college heeft aan de gemeenteraad een informatienota voorgelegd waaruit blijkt dat de verkenning naar een nieuwe indoor eventvoorziening in Zwolle die sinds 2018 loopt, al veel beslisrijpe informatie – o.a. over de geschiktheid van diverse locaties en het te faciliteren type programma – heeft opgeleverd, maar dat besluitvorming over zo’n voorziening vertraging oploopt door de coronacrisis

De PvdA is van mening dat:

• Besluitvorming over een nieuwe voorziening niet afhankelijk moet worden gemaakt van de coronacrisis
  • De gemeente als enige betrokken partij in een positie is om besluiten te bewerkstellingen die juist over de crisis heen reiken en die bijdragen aan de toekomst van de stad

Daarom verzoekt de PvdA het college:

• Vóór de begrotingsbehandeling 2021 aan de raad een voorstel voor te leggen om de locatie voor een nieuwe indoor eventvoorziening in Zwolle te bepalen.

‘Wijs zo snel mogelijk een nieuwe locatie aan voor een nieuwe indoor eventvoorziening’, dat zegt Jan Slijkhuis maandag 15 juni over het verdwijnen van de IJsselhallen. De gemeenteraad stemt unaniem in met zijn voorstel.