Toekomst WRA en Wezo: samen voor goed werk

6 december 2017

Onze bijdrage in het debat over WRA & Wezo:

Zeker zijn van goed werk is voor de PvdA één van de belangrijkste waarden. Iedereen in Nederland verdient bestaanszekerheid. Bij voorkeur via betaald werk, dankzij werk heb je inkomen, neem je deel aan de samenleving en krijg je perspectief op de toekomst. Ook mensen met een beperking doen wat de PvdA betreft volwaardig in onze samenleving mee. De gemeente is hiervoor verantwoordelijk via de uitvoering van de Participatiewet en de oude-sociale werkvoorziening. Wij hebben met veel interesse het duidelijk geschreven adviesrapport gelezen naar de volgende stappen die nodig zijn om in Zwolle alle inwoners mee te laten doen in de samenleving. Het streven naar een inclusieve arbeidsmarkt waarbij zoveel mogelijk kwetsbare inwoners aan het werk kunnen in bestaande en nieuwe banen. En de doorontwikkeling van de samenwerking van de gemeentelijke afdeling WRA (Werk, Re-integratie en Arbeidsparticipatie) en de Wezo om te komen tot één effectieve organisatie, waarbij inwoners optimaal ondersteund worden in het vinden en behouden van werk Wij hebben deze plannen gewogen aan de voor ons belangrijke waarde van goed werk.

Wij zien de samenwerking tussen WRA en Wezo en dit samenbrengen in een nieuwe organisatie als een logische en goede vervolgstap om verder te werken aan de doelen van de inclusieve arbeidsmarkt en hiermee tegemoet te komen aan de grote opgaven op het gebied van werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. We steunen de keuzes voor een publiek via private vorm en een nieuw te vormen BV. De belangrijkste argumenten hiervoor zijn wat ons betreft dat goed wordt uitgegaan van de samenwerking die er nu al is en hoe die versterkt kan worden. Expertises (van beschut werk, detachering en gemeentelijke regels) worden bij elkaar gebracht. Door een publiek via private vorm maak je de inclusieve arbeidsmarkt een gezamenlijke verantwoordelijkheid, maar houd je de sturing daarvan bij de gemeente en zorg je voor één duidelijk punt voor werkgevers en onderwijs. Dit kan een mooie stap zijn richting een publiek-private vorm, maar voor het zover is zouden wij eerst deze samenwerkingsvorm goed willen evalueren en beoordelen op resultaat.

Wel willen we nog enkele punten meegeven, die we graag uitgewerkt zien in het inrichtingsplan:

– samenwerking en verbindingen

De nieuwe organisatie moet op veel verschillende vlakken met partners samenwerken en deze verbindingen moeten nog goed uitgewerkt worden in het inrichtingsplan. Wat is eenieders rol en hoe gaat de samenwerking? Wij denken dan aan het UWV, de regionale gemeenten, gemeentelijke afdelingen als inkomensondersteuning en het sociaal wijkteam. Speciale aandacht willen wij vragen voor het onderwijs. We lezen in het rapport terug dat het onderwijs als belangrijke partner gezien wordt, en dit zien wij graag nog beter uitgewerkt. Wij zien kansen als het voortgezet speciaalonderwijs, praktijkonderwijs en ook het mbo goed met de nieuwe organisatie samenwerken. Bijvoorbeeld door stageplekken om te zetten in reguliere banen, samen op te trekken richting werkgevers en het aandragen van geschikte kandidaten. Maar mogelijk ook in de begeleiding door bekende begeleiders vanuit de school, ook na schooltijd. Alles met als doel dat jongeren na de opleiding niet eerst thuis komen te zitten, maar direct na school kunnen doorstromen naar goed werk.

– aandacht voor medewerkers sw en nieuw beschut werk

De inwoners waarvoor de nieuwe organisatie werkt zijn onder andere de mensen die nu bij de Wezo werken. Voor hen zal de organisatiewijziging geen directe verandering geven, maar wij hopen ook dat voor deze medewerkers voldoende aandacht is en dat zij worden meegenomen in de verandering. Wij hopen door deze samenwerking dat er meer nieuwe beschut werkplekken bij de Wezo of arbeidsmatige dagbesteding of reguliere werkgevers gerealiseerd kunnen worden. Uiteraard betekent dit ook een goede toeleiding van

kandidaten door het UWV. Wel hebben wij nog zorgen over de arbeidsvoorwaarden bij beschut werk. Eerder hebben we onze zorgen geuit over de plannen van de regering over loondispensatie in plaats van loonkostensubsidie. Maar wij hebben ook zorgen over het feit dat er geen cao is voor mensen die via beschut werk nieuw aan het werk zijn. Hierdoor hebben deze werknemers vaak geen recht op pensioen of reiskostenvergoeding, noch op verlof, een eindejaarsuitkering, scholing of doorbetaling bij ziekte. Ze krijgen lager loon dan hun collega’s bij de sociale werkvoorziening die nog onder de oude wetgeving vallen en hebben dus slechtere arbeidsvoorwaarden. Wij hopen dat de nieuwe organisatie zich in gaat zetten voor de belangen van de doelgroepen waarvoor ze werken en we hopen dat ze signalen hierover goed door kunnen geven aan de gemeente, die hier het beleid mogelijk op kan aanpassen of een lobby kan starten richting Den Haag.

– toekomst

De stip op de horizon is een publiek-private vorm. Wij zijn benieuwd hoe deze route eruit ziet en ook hoe hier op toegezien en ge-evalueerd wordt. Wat gebeurt er als over een paar jaar blijkt dat dit toch geen handige vorm is of als de benodigde stappen richting deze vorm niet gehaald worden? We zien hier graag in het inrichtingsplan hier meer duidelijkheid over. Daarnaast zijn we benieuwd naar de rol van de Wezo en een mogelijk te vormen Raad van Advies. We lezen dat de Raad van Commissarissen van de Wezo dit niet als ideaalbeeld ziet en we zijn benieuwd wat met dit advies gedaan wordt.

– goed werk ook voor eigen werknemers:

Niet alleen de doelgroep die de nieuwe organisatie gaat bedienen heeft recht op goed werk, dit geldt natuurlijk ook voor de werknemers van de nieuwe organisatie. In het adviesrapport missen we bij de stakeholders dan ook de werknemers van wra en de wezo. We zijn heel benieuwd hoe zij de huidige samenwerking evalueren en hoe zij denken over de gekozen vorm. We roepen het college op om de werknemers van beide organisaties nadrukkelijk te betrekken bij het maken van het inrichtingsplan en ze hierin een duidelijke stem te geven. Daarnaast hopen wij dat snel duidelijkheid komt voor de werknemers over wat de nieuwe organisatie voor ze gaat betekenen. Wie gaan er allemaal over en wat betekent dit voor de medewerkers met een tijdelijk dienstverband? We lezen dat een flexibel dienstverband blijft bestaan, maar wij hopen dat met de overgang goed gekeken wordt naar de benodigde arbeidsplaatsen en dat hier aandacht is voor goed vast werk. Het zou niet zo moeten zijn dat medewerkers via een flexibel contract werken op een structurele arbeidsplaats.

Voorzitter, 1 juni is al snel, dus wij wensen iedereen veel succes met deze stap. Wij denken dat dit een goede vervolgstap is in het beter bedienen van werkgevers, partners en werkzoekenden en daarmee dus het werken aan een inclusieve arbeidsmarkt. Wij hopen dat dit zorgt voor de zekerheid van goed werk voor meer inwoners en dan vragen we speciale aandacht voor: de scholieren die net van school afkomen, de nieuwe beschutwerkplekken en de werknemers van de nieuwe organisatie. Want wij geloven dat ieder mens zijn eigen talent heeft en dat ieder mens gelukkig wordt als hij dat talent kan ontplooien. Dat kan via goed werk, ook al is daar soms wat hulp bij nodig