Toekomst van het Zwols Kegelhuis blijft onzeker

15 december 2020
‘Waar moet het Zwols Kegelhuis naartoe?’ Die vraag werd vorige week weer besproken in de gemeenteraad. Weer, want het is voor de kegelaars al sinds 2017 onduidelijk wat hun nieuwe locatie gaat worden. Ze kunnen in ieder geval niet aan de Van Wevelinkhovenstraat naast de Stilohal blijven. Mart oude Egbrink van de PvdA twijfelt of het college wel echt een goed gesprek heeft gevoerd met de kegelaars van het Zwolse Kegelhuis en vraagt om ondersteuning in de zoektocht naar een nieuwe locatie. Daarom stelde hij 14 december mondelinge vragen in de gemeenteraad.

De meeste fracties benadrukten maandag 7 december in een informatieronde het belang van een oplossing, desondanks werd aan het eind van die vergadering toch geconcludeerd dat de situatie helder was voor iedereen. Het college legt, vanwege de kosten, de verantwoordelijkheid van de nieuwe huisvesting geheel bij de Zwolse kegelaars neer. Tegen het zere been van de PvdA: “Want juist in dit overleg kwam nieuwe informatie naar voren die niet zomaar afgeserveerd kan worden”, zegt Mart oude Egbrink.

“De kegelaars kunnen beduidend meer geld opbrengen, voor bijvoorbeeld huur, dan nu door het college wordt geschetst. Dit omdat de huidige informatienota suggereert dat de kegelaars nauwelijks kunnen bijdragen aan de kosten van herhuisvesting. Het lijkt erop dat ze wel degelijk toch het grootste deel kunnen betalen. Dit gegeven roept bij onze fractie twijfels op over de manier waarop de motie is uitgevoerd en of er echt een goed gesprek is gevoerd met de kegelaars.”

Momenteel vraagt het Kegelhuis een bijdrage van slechts twee euro per avond, per speler. Op een nieuwe locatie kunnen ze meer inkomsten uit de contributie en baanhuur ophalen. De PvdA vraagt het college daarom te kijken naar de daadwerkelijke huidige én toekomstige financiële mogelijkheden voor het Zwols Kegelhuis. Naast de kegelaars maken Zwollenaren ook op andere manieren gebruik van het Kegelhuis. Oude Egbrink: “Denk aan mensen die een kaartje leggen, darten en muziek maken. Tijdens de informatieronde verwees de wethouder naar andere locaties in de wijk, die daar ook voor geschikt zijn. Navraag door de PvdA-fractie laat echter zien dat juist die andere locaties al vol zitten. Daarom vraagt de PvdA ook aan het college de bereidheid om deze gebruikers te ondersteunen in hun zoektocht naar een alternatieve locatie.