Terugblik PvdA in de buurt: Kamperpoort

27 november 2017

“Wat opvalt is dat alle Kamperpoorters die we op zaterdag 25 november hebben gesproken (zowel in het oude als het nieuwe gedeelte) enorm betrokken zijn bij de wijk.”, aldus wethouder en lijsttrekker van de PvdA Eefke Meijerink. Inwoners weten goed aan te geven wat goed gaat in de wijk, maar ook waar nog verbetering mogelijk is. De PvdA Zwolle gaat elke maand met leden en raadsleden een andere buurt van Zwolle in om daar van bewoners te horen hoe het gaat. Afgelopen zaterdag waren we met onze rozen in de Kamperpoort.

Resultaten wijkbezoek
Inwoners van de Kamperpoort geven aan met name positief te zijn over de sociale cohesie die er in de wijk is. Daarnaast wordt de goede ligging van de wijk gewaardeerd; het is goed bereikbaar en de winkels zijn dichtbij. Ook de vrijwilligers van het wijkcentrum worden geroemd, omdat ze altijd klaar staan voor de inwoners.

In de wijk zijn ook verbeterpunten te benoemen. Zo vinden bewoners dat het wijkcentrum wel een opknapbeurt kan gebruiken en vinden ze dat de bouwwerkzaamheden erg lang duren. Daarnaast geven sommige inwoners aan dat er hard gereden wordt en er weinig groen is in de wijk. Ook kan de sociale cohesie tussen de bewoners van de bestaande bouw en nieuwbouw van de wijk wel beter.

Sociale cohesie en IJsselhallen
De PvdA neemt deze zorgen serieus. De Kamperpoort is de afgelopen jaren sterk van beeld en karakter veranderd. Veel nieuwbouw en een megabioscoop zijn toegevoegd. Die fysieke verandering leidt echter ook naar een sociale verandering. Bewoners zullen samen naar een nieuwe balans moeten zoeken van onderlinge betrokkenheid en cohesie. Dat is een proces van langere adem. We hebben echter gezien dat eigenlijk alle bewoners die we gesproken zijn heel actief zijn en zich hier voor willen inzetten. De PvdA wil de bewoners hier dan ook bij ondersteunen.

Verder heeft de PvdA in de raadsperiode 2014-2018 aandacht gevraagd voor de herontwikkeling van de IJsselhallen, meerdere Kamperpoorters hebben ons gevraagd hoe het hier nu mee staat. “Hoewel de beoogde verplaatsing van de IJsselhallen niet op korte termijn plaatsvindt, vinden wij het wel belangrijk prioriteit te blijven geven aan deze locatie als het gaat om investeren in de stad. Het spreekt voor zich dat de bewoners van de Kamperpoort goed moeten worden meegenomen in die ontwikkeling en dat de gemeente serieus kijkt naar de wensen die bij hen leven”, aldus Eefke Meijerink.