Steun voor station Staphorst

21 november 2017

De fractie van de PvdA in de Zwolse gemeenteraad is verbaasd over de bezwaren die het college van B&W heeft gemaakt tegen de plannen voor een nieuw station in Staphorst. Die plannen zouden volgens B&W een spoorterminal op Hessenpoort kunnen doorkruisen (DS 9-11-2017). De PvdA vraagt zich af waar de bezwaren op zijn gebaseerd en roept het college op vooral samen te werken met Staphorst om het nieuwe station mogelijk te maken. De fractie stelt hierover schriftelijke vragen.

Woordvoerder Jan Slijkhuis zegt hierover: “Staphorst is al jaren bezig om opnieuw een station te krijgen. Terecht, lijkt ons, want de treinen rijden nu in Staphorst voor de deur langs zonder er te stoppen. Een station biedt de inwoners van Staphorst veel extra reismogelijkheden, ook door de overstapmogelijkheden in Zwolle, en is daarmee ook van regionaal belang. Bij een spoorterminal op Hessenpoort gaat het om een of enkele goederentreinen per dag. Wij vragen ons dan ook af of zo’n terminal echt hinder zou hebben van een station in Staphorst. Zwolle moet wat ons betreft niet de strijd aangaan met de buren, maar juist samenwerken, ook op het spoor.”