Door op 6 februari 2013

Spoorzone komt in nieuwe fase

De raad heeft op 7 en 21 januari 2013 uitvoerig gesproken over de voortgang van het project Spoorzone. Dit gebeurde aan de hand van een rapportage die is opgesteld door de vier samenwerkingspartners in het gebied: gemeente, de provincie, de NS en ProRail. In de rapportage wordt de gezamenlijke ambitie van de vier partners neergezet, zoals deze de afgelopen maanden is ontwikkeld.

In de Spoorzone gaat het in essentie om:

–       – Het ontwikkelen van de OV-knoop: een groot aantal ingrijpende maatregelen die ervoor moeten zorgen dat Zwolle een forse groei in het aantal trein- en busreizigers kan verwerken

–       – Het maken van een nieuwe ontsluiting voor het busstation dat naar de achterzijde van het NS-station wordt verplaatst

–       – De verdere ontwikkeling van economische functies in het gebied (o.a. huisvesting rijkskantoren)

–       – De noord- en zuidzijde van de stad, die nu sterk gescheiden worden door het spoorgebied, beter met elkaar verbinden.

Het project Spoorzone heeft een zeer lange looptijd: dit kan doorgaan tot ca. 2030.

Op 7 en 21 januari ging het om de OV-knoop en de ontsluiting van het busstation. In vogelvlucht speelden daar de volgende zaken:

–      – De nieuwe reizigerstunnel. Deze wordt momenteel aangelegd en is eind 2014 klaar. Het werk is inmiddels zo ver dat aan de noordkant geen verandering meer mogelijk is (wordt een rechte trap). Aan de zuidkant eindigt de tunnel bij het nieuwe busperron en krijgt ook daar de maximale breedte van 17 meter. Binnen de raad heerste flinke onvrede dat de gemeente niet meer invloed heeft op de tunnel en nu op het laatste moment nog moet beslissen over een – op zich logische – aanpassing van de tunnel. Wel werd een motie van de ChristenUnie aangenomen om te komen tot een herkenbaar Zwolse aankleding van de tunnel, in aansluiting op de kunstroute naar de binnenstad.

–       – Het nieuwe busstation krijgt de vorm van een vijfde perron bij het station

–       – Er moet stallingscapaciteit komen voor 14.000 fietsen (nu: ca. 6.000). Hiervoor zijn verschillende varianten aan de noord- en de zuidzijde van het station, waaruit nog een keuze moet worden gemaakt.

–       – Er wordt gedacht aan een passerelle voor voetgangers over het spoor vanaf de huidige rijwielstalling aan de Westerlaan naar de Hanzelaan. Richting Windesheim zou een oversteek over de IJsselallee moeten komen.

–       – Voor de ontsluiting van het nieuwe busstation zijn drie varianten (fly over, tunnel, of opgetilde Veerallee met afslag naar Hanzeland) waaruit nog gekozen zal worden.

–       – Voor opstelcapaciteit en licht onderhoud van treinen is een nieuw terrein nodig. Dit kan door hergebruik van het huidige emplacement (Engelse Werk en Deventerstraatweg). Alternatief is een geheel nieuw emplacement op Hessenpoort is veel duurder, vergt grote ingrepen in Herfte en duurt twaalf jaar langer.

De raad – inclusief onze fractie – heeft in de richting van het college duidelijk uitgesproken dat men veel intensiever bij de verdere planvorming betrokken wil worden. Dit is toegezegd en leidt ertoe dat de Spoorzone de komende jaren met grote regelmaat in de raad aan de orde zal komen, zowel informerend als meningsvormend en besluitvormend. Ook als partij zullen we ons stevig met de Spoorzone bezig houden. Daarom wordt op 6 maart a.s. een ledenbijeenkomst georganiseerd waarin de huidige plannen en de komende besluitvorming in de raad centraal staan.

Jan Slijkhuis