Door Redactie op 20 januari 2014

Spoorknelpunt Herfte aanpakken met behoud monumentale boerderij

Persbericht PvdA en ChristenUnie Zwolle

Op 17 december 2013 heeft staatssecretaris Mansveld overeenstemming bereikt met de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel over de aanpak van het spoorknelpunt Herfte. Dat is goed nieuws omdat daarmee eindelijk de voorwaarden worden geschapen voor de verdere verbetering van de dienstregeling tussen Zwolle, Groningen, Leeuwarden en Emmen. Bovendien wordt het emplacement Zwolle bij de tijd gebracht. Deze verbeteringen komen niet alleen Noordoost-Nederland ten goede, ze betekenen ook een verdere versterking van Zwolle als tweede spoorwegknooppunt van Nederland.

Het lijkt er echter op dat het oplossen van het knelpunt Herfte een belangrijke schaduwzijde krijgt. Op 15 januari jl. berichtte De Stentor dat voor de werkzaamheden die ProRail in Herfte moet uitvoeren een tijdelijk hulpspoor wordt aangelegd dat dwars over de boerderij aan de Valkenbergweg 2 staat geprojecteerd. Dit zou kunnen leiden tot sloop van dit rijksmonument. Op 16 januari reageerde een woordvoerder van ProRail in dezelfde krant dat er naast dit hulpspoor nog alternatieven worden onderzocht.

PvdA en ChristenUnie vinden dit verontrustend nieuws en willen het college daarom de volgende vragen voorleggen.

1.     Klopt de berichtgeving in De Stentor van 15 en 16 januari jl?

2.     Zo ja, is het college het met ons eens dat dit rijksmonument niet opgeofferd mag worden ten behoeve van een tijdelijke werkvoorziening (een hulpspoor) die ProRail moet treffen en die na beëindiging van de werkzaamheden weer wordt opgebroken?

3.     Welke stappen gaat het college ondernemen om het gevaar van sloop van dit rijksmonument te keren?

4.     Wat is in dit project de relatie en onderlinge verdeling van bevoegdheden en verantwoordelijkheden tussen het Rijk, ProRail en de gemeente Zwolle?

5.     Hoe wordt de raad betrokken bij de keuze van alternatieven die ProRail kan uitwerken voor het nu geprojecteerde hulpspoor?

De positie van Zwolle als spoorwegknooppunt van nationale betekenis leidt de komende jaren tot forse ingrepen in en om de Spoorzone en aan het omringende spoorwegnet. Dat is onvermijdelijk, maar we moeten wel goed kijken naar de consequenties die deze ingrepen in Zwolle hebben. Bij de raadsdebatten van afgelopen jaar over de Spoorzone is dat punt ook uitvoerig aan de orde geweest. We moeten bij de spoorwegingrepen in Zwolle nadrukkelijk oog hebben voor zaken als geluidsoverlast, leefbaarheid, de inpassing in het landschap en cultuurhistorische waarden.

Cultuurhistorische waarden lijken nu in Herfte in het gedrang te kunnen komen, waarbij een monumentale boerderij zou moeten wijken voor tijdelijke werkzaamheden. Als dat inderdaad zo zou zijn, is dat wat ons betreft de wereld op zijn kop. Wij vinden dan ook dat ProRail alle creativiteit moet aanwenden om hier een andere oplossing te bedenken en wij roepen het college op om hiervoor maximale druk uit te oefenen.

Het is in ieders belang dat hier een oplossing gevonden wordt die het monument spaart. Immers, als er een sloopvergunning zou worden aangevraagd leidt dat onherroepelijk tot maatschappelijk verzet en bezwaarprocedures die het hele project flink kunnen vertragen. Daarmee zou Herfte nog veel langer een knelpunt blijven, terwijl er eindelijk overeenstemming is om dit aan te pakken.

Redactie

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan contact op via e-mail: [email protected]

Meer over Redactie