Reactie op Perspectiefnota 2020-2023

6 juni 2019

Balans. Dat is de titel van perspectiefnota (de voorjaarsnota) van het Zwolse college. In een perspectiefnota wordt geld vrij gemaakt voor de ambities en doelen in de komende vier jaar. Of er wordt juist geld weg gehaald bij bepaalde doelen en ambities. Dit om te komen tot een gezonde financiële balans.

Financieel staat Zwolle er gelukkig goed voor in deze perspectiefnota. Dat is een opluchting en een compliment waard, zeker als je kijkt naar de grote tekorten in de zorg die je overal in het land ziet. Die tekorten zijn soms zo hoog, dat andere gemeenten echt in de problemen komen en bijvoorbeeld bezuinigen door bibliotheken te sluiten. In Zwolle is dat gelukkig niet het geval en dat willen we graag voorkomen.

Stevige zorgen
De PvdA is in die zin positief over de perspectiefnota, maar heeft er ook wel stevige zorgen bij. Want sommige dingen zijn helemaal niet in balans.
Zwolle groeit namelijk als kool, zowel qua inwoners als qua economie, maar nergens wordt concreet gemaakt hoe het college de snelle groei van de stad wil opvangen, bijvoorbeeld als het gaat om woningbouw, mobiliteit en voorzieningen. Want hoe zorg je dat de stad groeit en bloeit en dat tegelijk de inwoners onderdeel zijn van die groei en bloei?

Schreeuwend tekort betaalbare woningen
Zo wil het college dat Zwolle aantrekkelijker wordt voor startende ondernemers, hoger opgeleiden en jongeren. Maar ondertussen is er een schreeuwend tekort aan betaalbare woningen, wordt 10% van de woningen opgekocht door mensen uit de Randstad, is slechts 1 op de 10 woningen die gebouwd worden een betaalbare koopwoning en vluchten Zwollenaren naar omliggende gemeenten als Hasselt en Dalfsen. Koopwoningen tussen de 150.000 en 200.000€ en huurwoningen tussen de 700€ en 850€ zijn niet of nauwelijks meer te vinden in Zwolle en de wachtlijst voor een sociale huurwoning loopt nog steeds op.

Net afgestudeerden, jong talent en jonge gezinnen dreigen zo in polonaise de stad uit te lopen. Groei is een kans, die moeten we ook omarmen. Maar dat betekent ook iets voor de ontwikkeling van de besluitvorming: er moet meer, sneller en betaalbaar gebouwd worden, anders krijg je met de stijgende prijzen een elitaire ontwikkeling, dan worden we een stad voor welgestelden.

Plannen energietransitie en zorg te weinig concreet

De PvdA heeft ook zorgen als het gaat om de energietransitie, omdat er structureel te weinig beschikbaar wordt gesteld voor deze strategische opgave. De plannen zijn ook niet concreet, gaan niet snel genoeg en de inwoners profiteren er niet of te weinig van. De wijk Berkum is bijvoorbeeld aangewezen als proefwijk voor gasvrij wonen, maar de ontwikkelingen staan er stil en de inwoners dreigen het vertrouwen te verliezen en uit de proef te stappen.

Hoe gaat dit College nou zorgen dat mensen mee kunnen doen in de energietransitie en echt een lagere energierekening krijgen? En daarmee tientjes per maand en honderden euro’s per jaar kunnen besparen?

De enige mogelijkheid die er nu is, is aandelen kopen in een zonnepark van een Duits bedrijf, maar dan moet je wel eerst het geld hebben om die aandelen of panelen te kunnen kopen. Ook bij de zorg wordt het college weinig concreet. Er is in de zorg een tekort van 11,1 miljoen en dat is fors en zorgelijk. Dat tekort moet opgelost worden, want anders gaat de stad op slot, dan kunnen andere dingen niet meer. Maar het college zegt vervolgens te willen kijken hoe er scherper gestuurd kan worden op toekenningen. Wat betekent dat dan precies? Krijgen inwoners dan minder snel een rolstoel, een scootmobiel of een traplift?

Kortom: de PvdA is op zich positief over de plannen en ambities van het college, maar het mag wel wat concreter en sneller. Wat betekenen de keuzes van het College, en de groei van de stad, voor de bereikbaarheid van de stad, voor goed openbaar vervoer, goede fietsverbindingen en duurzame mobiliteit.

Scherpe keuzes willen maken is prima, maar wat betekenen die keuzes dan precies voor onze inwoners? En hoe behouden we die inwoners als het gaat om betaalbaar wonen?Die balans mist de PvdA: Zwolle staat er financieel goed voor, maar hoe zorgen we concreet dat onze inwoners daar ook onderdeel van zijn in plaats van toeschouwer.

Je kunt de Perspectiefnota 2020-2023 en de zogeheten Beleidsrapportage en Jaarrekening hier vinden: https://zwolle.pcportal.nl/#