Door op 10 april 2013

PvdA wil deelname alle Zwolse basisscholen aan Koningsspelen

Het Nationaal Comité Inhuldiging organiseert op 26 april de Koningsspelen, een landelijke sportdag voor alle basisschoolleerlingen in Nederland. Gister meldde het Jeugdjournaal dat scholen wel enthousiast zijn, maar opzien tegen de daadwerkelijke organisatie daarvan. De PvdA in Zwolle vindt dat geen belemmering mag zijn voor de Zwolse basisscholen en roept het college daarom op er voor te zorgen dat alle Zwolse basisscholen meedoen en aan te sluiten bij de afsluiting van de Nationale Sportweek die op 26 april door Sportservice Zwolle al georganiseerd wordt.

PvdA raadslid Frankwin Mussche hierover: ‘We hebben in Zwolle meer dan 10.000 basisschoolleerlingen en het zou mooi zijn als we die op één dag allemaal aan het sporten zouden krijgen. Het mooie is dat we daar al een structuur voor hebben, de afsluiting van de Nationale sportweek die al op 26 april gepland staat. Daar doen echter lang niet alle Zwolse basisscholen aan mee. We willen het college daarom vragen om Sportservice Zwolle te vragen om deze dag om te dopen naar de Koningsspelen en vervolgens met alle basisscholen in gesprek te gaan om ze te overtuigen om mee te doen aan deze dag en zonodig sportaccommodaties ter beschikking te stellen.’

Onderdelen van de Koningsspelen zijn een gezond ontbijt, een gezamenlijk startschot en een sportdag. De toekomstige Koning en Koningin zullen op een basisschool de Koningsspelen openen. Per provincie maakt een delegatie van de school met de leukste en origineelste Koningsspelen kans op een persoonlijke ontmoeting met het Koninklijk Paar tijdens hun tour door de provincies in mei en juni.