PvdA wil de Groeneweg omdopen tot de Suze Groeneweg

31 augustus 2018

Precies 100 jaar geleden werd Suze Groeneweg als eerste vrouw gekozen in de Tweede Kamer. Groeneweg was onderwijzeres, feministe en lid van de SDAP. In de Tweede Kamer hield ze zich vooral bezig met onderwijs, drankbestrijding, zuigelingen- en moederschapszorg, en ontwapening.

In Zwolle is nog geen straat vernoemd naar haar vernoemd. Er is natuurlijk wel een Groeneweg in Zwolle. De PvdA doet daarom de suggestie deze weg om te dopen tot de Suze Groeneweg. Meer dan een suggestie kan dit niet zijn, de gemeenteraad gaat niet over de straatnaamgeving. Daarvoor hebben we de Commissie Naamgeving waarvan de leden door het College benoemd worden. Het lijkt erop dat ook in deze commissie nog wel een ‘glazen plafond’ te doorbreken is. De commissie bestaat namelijk alleen maar uit mannen.

De PvdA wil daarom van het College weten wat bij benadering de verhouding tussen het aantal vernoemde mannen en het aantal vernoemde vrouwen is. Raadslid Eefke Meijerink: “De voor de hand liggende gedachte is bij veel mensen dat er in het verleden nu eenmaal meer mannen dan vrouwen publieke functies hadden. Dat klopt natuurlijk ook. Maar juist daarom zou je in deze tijd de vrouwen die er wél waren moeten vernoemen.”

De PvdA pleit voor meer diversiteit in de Commissie Naamgeving en vraagt het college hierop in te zetten. Meijerink: “De Suze Groeneweg kan natuurlijk ook de naam worden van een nieuwe straat in bijvoorbeeld Stadshagen, daar zouden we een heldinnenwijk kunnen maken, met bijvoorbeeld Aletta Jacobs, Hilda Verwey-Jonker en haar moeder Lena. Lena wilde in 1922 12 uur per week les geven aan het Zwolse Gymnasium. De gemeenteraad stemde in maar de minister van Onderwijs kwam ertussen. Hij vond dat een getrouwde vrouw niet hoorde te werken. Uiteindelijk heeft Lena Jonker de minister in een persoonlijk gesprek overtuigd en kon ze starten als docent. Dat zijn belangrijke verhalen die het waard zijn om te blijven vertellen.”