PvdA vreest een stuwmeer aan zorgproblematiek

7 mei 2020

De PvdA vreest dat door corona veel zorg en ondersteuning nu niet geleverd kan worden en dat daardoor een enorm stuwmeer aan problemen ontstaat. Bij kwetsbare mensen, zowel bij ouderen als bij kinderen, kunnen in deze tijd bestaande problemen toenemen en zelfs crisissituaties ontstaan.

Fractievoorzitter Youcef Ben Ali: “De problematiek die nu niet tijdig ondersteund wordt, komt na corona versterkt en verdiept boven water. Kunnen we dat voorkomen door sommige vormen van opvang weer te openen, zoals zorgboerderijen, dagbesteding of andere dagopvang? Al was het maar om te beginnen voor kinderen tot twaalf jaar.”

Financiële zorg
Naast deze inhoudelijke zorgen heeft de PvdA ook een financiële zorg. De gemeente krijgt nu de extra kosten nog wel vergoed door het rijk, maar gebeurt dat na corona ook nog? Ben Ali: “Als Den Haag bezuinigt, krijgen gemeenten ook minder geld. Door het gevreesde stuwmeereffect, heeft Zwolle straks dus veel meer uitgaven en veel minder inkomsten. Dat moet je nu al proberen te voorkomen.”

Schriftelijke vragen
Lees hier de art.45 vragen Voorkom stuwmeer in de zorg 04-05-2020 die  de PvdA heeft gesteld. Deze moeten binnen de standaardtermijn van zes weken beantwoord worden door het college van burgemeester en wethouders.

Informatienota Beantwoording artikel 45 vragen fractie PvdA – Voorkom stuwmeer aan problemen in de zorg