PvdA-roos voor Zwolse straatdokter

Door Redactie op 27 februari 2020

Vandaag heeft Rouzbeh Zoubin een porseleinen roos ontvangen. De PvdA in Zwolle reikt sinds 2017 porseleinen roosjes uit aan zogenaamde ‘Bouwers van Zwolle’: mensen die op hun eigen manier bouwen aan een mooier, groener, liever en socialer Zwolle.

Wie is Rouzbeh Zoubin?
Onder de daklozen is hij inmiddels een bekendheid, ook al is hij te bescheiden en belangeloos om zo gezien te willen worden. Rouzbeh Zoubin, beter bekend als de Zwolse straatdokter. Rouzbeh zet zich in voor zorgmijders, mensen die eigenlijk medische of psychische zorg nodig hebben, maar daar niet om vragen. Dak- en thuislozen, uitgeprocedeerde asielzoekers, mensen met verward gedrag. Zij vragen niet om medische zorg omdat zij zich schamen, omdat ze onverzekerd zijn, of omdat zij geen ID-bewijs hebben en bang zijn voor torenhoge rekeningen en schulden.

Recht op zorg voor dak- en thuislozen
Noodzakelijke medische zorg werd daarom vermeden met alle risico’s van dien. Samen met zijn vereniging (de Nederlandse Straatdokters Groep) heeft Rouzbeh in Den Haag gevraagd om een oplossing. Met succes want sinds vorig jaar  hebben ook daklozen zonder verzekering recht op alle vormen van medische zorg. Daarmee is het probleem nog niet opgelost, want zorgmijders zullen er blijven. “ En Zwolle is onze stad, die moeten we blijven onderhouden”, aldus onze Straatdokter die voor zijn inzet een porseleinen PvdA-roos uitgereikt kreeg.

Unieke porseleinen roosjes
De PvdA in Zwolle reikt sinds 2017 porseleinen roosjes uit aan zogenaamde ‘Bouwers van Zwolle’. ‘Mensen die op hun eigen manier bouwen aan een mooier, groener, liever en socialer Zwolle. Deze roos van porselein is vervaardigd door Everdien Post. Zij heeft haar atelier in de Creatieve Coöperatie. ‘Porselein is prachtig teer en kwetsbaar materiaal, maar je kunt er hele krachtige vormen mee maken. En kracht is ook waar de ontvangers van deze roosjes voor staan en ons geven’, aldus Post.

Iemand voordragen?
Iedereen mag een Zwollenaar voordragen voor zo’n roosje, laat de PvdA nog weten. ‘Stuur een mail naar [email protected]‘.

Redactie

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan contact op via e-mail: [email protected]

Meer over Redactie