PvdA kiest voor kunstposters en projecteert ze op oude V&D-pand

14 februari 2022

Politiek en kunst zijn nauw verbonden. Vaak zit er een politieke boodschap in een kunstwerk, maar deze keer zit er kunst in een politieke uiting. De PvdA Zwolle vond het na twee zware jaren voor de cultuursector mooi om een Zwolse illustrator hun poster te laten maken. PvdA-fractievoorzitter Patty Wolthof: “Verkiezingsposters zijn vaak een beetje standaard. Het leek me mooi om te kiezen voor een kunstzinnigere poster. Daarmee dragen we in deze verkiezingstijd een beetje bij aan meer kunst en cultuur in de openbare ruimte. Het laat de verbondenheid zien tussen kunst en cultuur en politiek.” De PvdA liet twee kunstposters maken door Zwols illustrator Reinout Dijkstra.

Rob Bults, zakelijk leider van festival Zwolle Unlimited, is door de PvdA gevraagd om zaterdag 12 februari de kunstposters onthullen. Bults: “De cultuursector is aan het herstellen. Zwolle moet weer naar buiten. Niet alleen de theaters in, maar we moeten mensen ook buiten overvallen met kunst en cultuur. In de wijken, op straat.” Daar werd afgelopen zaterdag direct gehoor aan gegeven. Middenin de binnenstad op een buitenmuur van het oude V&D-pand werden onder luid applaus de Zwolse kunstposters geprojecteerd.

Wolthof: “De culturele sector in Zwolle staat door corona zwaar onder druk. Cultuur en betaalbare repetitie- en atelierruimte voor cultuurmakers, daar blijf ik namens de PvdA voor strijden. Net als voor betaalbare woningen. Want ook de kunstschilder, basgitarist en illustrator hebben recht op een plek om rust in hun hoofd te krijgen en van het leven te genieten. We willen deze groep mensen behouden voor Zwolle, want met hen is Zwolle mooier.” In het verkiezingsprogramma van de PvdA ‘Zwolle weer voor iedereen’ staat dat veertig procent van alle nieuwbouw sociale huur of koop moet zijn. Zodat iedereen die in Zwolle werkt, ook in Zwolle kan blijven wonen.

Poster aanvragen
De kunstposters zijn dus bedoeld als hart onder de riem voor de cultuursector. Wolthof: “En tegelijk zijn het exemplaren die al onze leden en vrienden met trots achter hun raam willen plakken. Dus mocht jij er ook een willen ontvangen? Mail dan [email protected].”